تیر.27

موتور سیکلت، تصاویر و اطلاعات فنی Motorcycle

موتور سیکلت، اطلاعات عمومی، تصاویر و مشخصات Motorcycle

موتور سیکلت  یا “Motorcycle”  یک واژه انگلیسی که از دو بخش موتور (Motor) و سایکل (Cycle) به معنی چرخ  تشکیل شده است. بصورت کلی وسایل نقلیه بدون کابین (اتاق در بر گیرنده سرنشین) با دو و یا سه چرخ را Motor Bike / Motorcycle  می نامند که قابلیت حمل و نقل یک و یا دو نفر را دارا می باشد.

تاریخچه موتور سیکلت به اواخر قرن 19 قمری و محصولات (hildebrand & wolfmüller) در سال 1894. استفاده آسان، ابعاد کوچک به نسبت اتومبیل، هزینه نگهداری پایین، استهلاک کم، لذت استفاده و حرکت با موتورسیکلت باعث محبوبیت زیاد این وسیله از زمان پیدایشش در بین انواع وسایل نقلیه شده است.

درباره موتور سیکلت Motorcycle
درباره موتور سیکلت

با گذشت زمان، پیدایش تولید کنندگان مختلف و تکامل موتور سیکلت ها نیاز به استفاده تخصصی و هماهنگ با نوع کاربری در مورد Motorcycles  بوجود آمد.

 

انواع موتور سیکلت / درباره Motorcycles

انواع موتور سیکلت دارای دسته بندی های مختلفی بر اساس شکل ظاهری، ابعاد، کاربرد، پیشرانه و سبک می باشند که درباره Motorcycles بیشتر خواهیم آموخت.

برخی موتور را برای استفاده کاری و حمل و نقل شهری صرفا جهت رفت و آمد از منزل به محل کار می خواهند و برخی دیگر از موتور سیکلت فقط برای تفریح  استفاده می نمایند. عده دیگری  Motorbikes  را به منظور مسافرت های برون شهری و مسافت های طولانی تهیه می نمایند. همچنین گروهی از افراد موتور را به عنوان رشته ورزشی و بخشی از زندگی خود انتخاب می نمایند.

لازم به ذکر است در زبان فارسی و عامیانه به موتور های بیش از 2 سیلندر و حجم بالای 250 سی سی موتور سنگین خطاب می شود.

نیروی محرکه و طراحی ظاهری که برای استفاده های تخصصی از طریق تولید کننده دارای تنوع می باشد از جمله مهمترین عوامل دسته بندی این وسیله نقلیه است.

انواع موتور سیکلت درباره Motorcycle
انواع موتور سیکلت درباره Motorcycle

سرعت، قدرت تحمل فشار و قابلیت هایی همچون امکان گذر از موانع و مسیر های ناهموار و یا دستیابی به سرعت های بالا در کنار خاصیت آیرودینامیک عالی نیز از جمله ویژگی های دیگر انواع موتور سیکلت و دسته بندی تخصصی انواع Motorcycles می باشد

 

انواع موتور سیکلت بر اساس نیروی محرکه

انواع موتور سیکلت بر اساس پیشرانه و نیروی محرکه شامل دو دسته کلی سوختی و الکتریکی می باشند. پیشرانه سوختی از سوخت محلول که اغلب بنزین با اکتان های مختلف و یا سایر سوخت ها بر اساس طراحی انجین موتور سیکلت است استفاده می نماید و موتورسیکلت های الکتریکی نیز بر منبع انرژی باتری قابل شارژ و موتور الکتریکی برای حرکت استفاده می کنند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد:

موتور سیکلت های احتراقی

این سبک موتور شامل انجین های بنزین سوز (Petrol Motorcycle Engines) و انجین های نیترو سوز (Nitro Motorcycle Engine)  می باشد. نمونه بنزینی بسیار فراگیر تر و در دسترس عموم قرار دارد و نمونه های نیترو دارای دور موتور بسیار بالا و توان تولیدی بیشتر به تناسب ابعاد Engine بوده و با توجه به هزینه نگهداری بالا و کمیاب بودن سوخت مورد نیاز بیشتر در پیست های مسابقه سبک Motorcycle Drag Race استفاده می شود.

موتور سیکلت های احتراقی
موتور سیکلت های احتراقی

موتورسیکلت بنزین سوز
موتور دو زمانه (Two-Stroke) که فاقد سوپاپ است و با هر دو دور چرخش میل لنگ عمل احتراق صورت می گیرد.
موتور چهار زمانه (Four-Stroke) که با استفاده از سوپاپ دود و هوا عمل ورود سوخت و تخلیه گاز های مشتعل شده انجام می پذیرد و با هر چهار دور گردش میل لنگ عمل احتراق انجام می شود.
هر کدام از دو سبک Two-Stroke Engine و Four-Stroke Engine دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند که در ادامه مطلب مرروی بر آن خواهیم داشت.

مزایای استفاده از موتورسیکلت با انجین دو زمانه:

عکس العمل بسیار بالا نسبت به اهرم گاز، وزن کم به نسبت قدرت تولیدی موتور، بخش های ساده و تعمیر آسان، میانگین قیمت پایین به علت بخش های مکانیکی و اجزا کمتر، شتاب بالا، وزن کمتر موتورسیکلت نسبت به مدل و کلاس مشابه چهار زمانه، گشتاور بالا در دور های بالا.

معایب انجین دو زمانه موتور سیکلت:

تولید دود به علت استفاده از محلول روغن و بنزین جهت احتراق، آلایندگی بیشتر از موتور های چهار زمانه، آلودگی بیشتر بر روی بدنه و برخی بخش های شاسی و اطراف پمپ روغن به علت سوختن روغن محلول در بنزین، ایجاد بوی روغن سوخته بر روی لباس موتور سوار.

مزایای استفاده از موتور سیکلت چهار زمانه:

عدم نیاز به تهیه روغن برای محلول شدن در سوخت، عدم دود، عدم بوی روغن سوخته بر روی لباس راکب، گشتاور بالای انجین، اعتدال کار کرد و خصو صا دور آرام پس از ساعت ها کار مداوم، گشتاور بالا در دور های متوسط.

معایب موتور چهار زمانه:

وزن بالاتر انجین به نسبت مدل دو زمانه، گشتاور پابین تر در دور های بالا، هزینه نگهداری و تعمیر بالا.

موتور سیکلت الکتریکی

موتور سیکلت الکتریکی (E-Motorcycles) از نظر طراحی ظاهری تا حدود بسیار زیادی شبیه نمونه های قدیمی و بنزینی می باشند ولی تفاوت اصلی در منبع انرژی و موتور محرکه است که از رو بخش اصلی باتری و موتور الکتریکی تشکیل می گردد.

باتری موتور سیکلت های الکتریکی دارای قابلیت شارژ مجدد و بسته به طراحی سازنده دارای ولتاژ های متفاوتی از جمله 12v / 24v / 36v / 60v و یا بالاتر می باشد که بر اساس نیاز پیشرانه پر توان الکتریکی بیشتر از نوع باتری لیتیوم ساخته و بر روی موتور نصب می گردند.

با توجه به تغییر در فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه و میل جوامع به کاهش تولید آلاینده ها همچنین بهره مندی از وسایل نقلیه پاک در خصوص موتورسیکلت های برقی نیز رفته رفته بر تعداد طرفداران و خریداران آن افزوده که لازم به ذکر است افزایش کیفیت و راندمان باتری های قابل شارژ و بهبودی در قدرت موتور های الکتریکی باعث بالا رفتن سطح کیفیت Electric Motorcycles شده است و تامین نیاز های موتور سواران را نسبت به قبل آسان تر نموده که در نتیجه بر سرعت فراگیر شدن این سبک موتور نیز تاثیر مستقیمی داشته.

موتور سیکلت الکتریکی Electric Motorcycle Info
موتور سیکلت الکتریکی Electric Motorcycle Info

در مدل های جدید موتور سیکلت برقی مسافت قابل طی با یک شارژ کامل بیشتر از پیش و همچنین میانگین قدرت تولیدی نیز افزایش یافته است.

برند های معتبری از جمله هارلی دیویدسون و KTM نیر در زمینه طراحی و تولید انواع موتور سیکلت الکتریکی پیشرو فعال هستند.

انواع موتور سیکلت بر اساس کاربری

  • موتور سیکلت های شهری و On-road 
    • موتور سیکلت استاندارد / معمولی که از مشهور ترین مدل در این سبک می توان به هوندا سی جی 125 اشاره نمود.
    • Naked Bike که شبیه نمونه های استاندارد با طراحی مدرن و زاویه دار در بخش های مختلف است.
    • مسافرتی / Cruiser (سبک راحت) شبیه نمونه های تورینگ همچون موتور Harley-Davidson Softail Deluxe
    • Sport Motorcycle / ورزشی سرعتی که با نام موتور ریس نیز شناخته می شوند مانند: Ducati 999
    • Touring و  یا سبک جهانگردی همچون Honda Goldwing GL1800
    • موتور دو منظوره که با نام Dual-Sport نیز شناخته می شود و شبیه Touring است مانند BMW R1200GS.
    • Trike Motorcycles /  موتور سه چرخ که در برخی مدل ها دارای دو چرخ در عقب و یک چرخ در جلو و در مواردی برعکس می باشد. این سبک بیشتر مناسب برای استفاده در مسیر های آسفالت و صاف است. یکی از مدل های معروف این سبک Tri Glide Harley-Davidson است.
  • اسکوتر / Scooters موتور ویژه تردد در شهر و مسیر های صاف با میانگین حجم موتور پایین تر و دارای محافظ پا در بخش جلو.
    • انجین پشت مانند انواع پاکشتی و همچنین وسپا که موتور محرکه بر روی محور عقب نصب است و انتقال نیرو اغلب تسمه می باشد.
    • انجین جلو که مانند موتور های بی کلاچ دارای فلاپ محافظ پا در جلو، دارای سبد جلو صندلی و انجین زیر شاسی بین محل قرار گیری دو پای موتور سوار و زیر کایت موتور می باشند و سیستم انتقال نیرو اغلب زنجیر است.
  • موتور سیکلت آفرود / Off-road جهت استفاده در مسیر های ناهموار و بیراهه نوردی.
    • موتور کراس از شناخته شده ترین سبک وسایل نقلیه دو چرخ موتوری برای مسیرهای خاکی است.
    • ایندرو / Enduro سبکی از موتور آفرود و شبیه به کراس ولی دارای چراغ و بوق می باشد.
    • موتور تریل دارای ساختاری شبیه به موتور اندورو ولی مقاومت شاسی و سیستم تعلیق پایین تر برای مسابقات ورزشی آفرود که البته قابلیت استفاده در مسیر های آنرود و شهری را دارد.
    • موتور تریال / Trial یکی از تخصصی ترین موتور سیکلت های آفرود با طراحی ویژه و فاقد صندلی می باشد که از دور موتور پایین و گشتاور بسیار بالایی برخوردار است. طراحی سبک موتور تریال برای پرش های بلند و گذر از موانع با ارتفاع بسیار بالا است که اغلب با ایستادن دائم راکب موتور انجام می پذیرد.
    • ATV  (موتور چهار چرخ) برخی آن را در دسته ماشین و برخی دیگر زیر مجموعه موتورسیکلت قرار می دهند چرا که از 4 چرخ تشکیل شده و بیشتر برای استفاده در مسیر های خاکی کاربرد دارد.

 

اجزا موتور سیکلت

هر موتور سیکلت از بخش های اصلی بدنه، مکانیکی (فنی) و شاسی تشکیل شده است که هر یک دارای زیر مجموعه می باشد.

  • شاسی از مهمترین بخش یک موتور است زیرا چهارچوب اصلی و شالوده وسیله نقلیه می باشد که تمام اجرا موتور سيکلت از جمله انجین، چرخ، صندلی، باک و سایر قسمت ها بر روی آن قرار میگیرد و شامل شاسی اصلی و بخش های جانبی مانند دوشاخه، کرپی فرمان کمک فنر می باشد.
  • بدنه و متعلقات ظاهری موتور سیکلت از قسمت هایی همچون: چراغ، باک سوخت، صندلی، فلاپ های پلاستیکی، گلگیر، کیلومتر، راهنما و موارد مشابه دیگر تشکیل می شود و بر روی شاسی نصب می گردند.
  • انجین و یا پیشرانه موتور سیکلت که از نوع بنزین سوز و یا الکتریکی می باشد وظیفه تولید انرژی شیمیایی (بنزین) و یا الکتریکی (باتری) را به مکانیکی بر عهده دارد و بر روی شاسی و اغلب قسمت میانی است. لازم به ذکر است در موتور های سوختی پیشرانه انجین درون سوز و در موتور های الکتریکی پیشرانه موتور الکتریکی است.
اجزا و بخش های موتور سیکلت Motorcycle components
اجزا و بخش های موتور سیکلت

 

نویسنده مطلب (مشاهده موارد موارد بیشتر در پیج): آرش کارما

شما هم ممکن است بپسندید