تماس فوری با پشتیبانی و مشاوره خرید از طریق اینستاگرام
موتورسیکلت های هارلی دیویدسون
HARLEY-DAVIDSON با مخفف “H-D” که در برخی موارد با نام هارلی نیز شناخته می شود مربوط به یک تولید کننده آمریکایی موتورسیکلت می باشد که فعالیت خود را از سال 1903 در شهر Milwaukee از ایالت ویسکانسین در ایالات متحده آمریکا (USA) آغاز نمود. از این برند مشهور به عنوان پدید آورنده واژه موتورسیکلت نیز یاد می شود زیرا می توان هارلی دیویدسون را از اولین تولید کنندگان انبوه دوچرخه های موتوردار و یا به عبارتی Motorcycles نامید. لازم به ذکر است که در تاریخ موتورسیکلت سازی اولین مخترع این وسیله دو آلمانی به نامهای Gottlieb Daimler و Wilhelm Maybach در سال 1885 بوده است ولی شهرت اصلی و تاریخی موتور سیکلت در سطح جهانی از آن هارلی دیویدسون با طرفداران بسیار زیاد و کلوپ های متنوع موتورسواری است تا جایی که تاثیر آن بر فرهنگ موتورسواری و حتی حضور آن در فیلم های سینمایی مهم نیز کاملا مشهود بوده است که از جمله آن می توان به ترمیناتور، راکی 3 و ایزی رایدر اشاره کرد.
از ویژگی های مهم و قابل ذکر برند هارلی دیویدسون می توان به طراحی های منحصر به فرد با وزن بالای محصولات آن و انجین های V شکل حجیم و کروم دو سیلندر همچنین سیستم اگزوز استیل با صدای بلند در اکثر مدل ها اشاره نمود که در بین علاقه مندان به دنیای موتورسیکلت از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
درباره هارلی دیویدسون
در سال 1901 William S. Harley اقدام به طرح ریزی یک دوچرخه مجهز به انجین کوچک 116 سی سی و یک چرخ طیار با قطر 102 میلیمتر نمود و پروژه آن ها طی دو سال آینده با کمک دوست او Arthur Davidson و کمک برادران آرتور یعنی Walter Davidson و William A. Davidson به پایان رسید. هارلی و برادران دیویدسون طی مراحل اولیه و آزمایش دوچرخه موتور دار خود به این نتیجه رسیدند که بدون پدال زدن و کمک به پیشرانه موتورسیکلت، امکان بالا رفتن از تپه و شیب های تند وجود ندارد. پس تصمیم به تغییر پیشرانه و جایگزینی با نمونه 405 سی سی قوی تر و همچنین شاسی مشابه مدل Flying Merkel نمودند و در نتیجه موتورسیکلت آنها از نسخه بهینه و پیشرفته تری بهره مند شد و از دسته بندی دوچرخه موتور دار نیز خارج گردید.
با توجه به رفع ایراد های موتور سیکلت تولیدی هارلی دیویدسون و کسب مقام چهارم در مسابقات سال 1904 شهر میلواکی آمریکا آنها اقدام به درج یک آگهی تبلیغاتی کوچک در یک مجله خودرویی در ژانویه 1905 نمودند که باعث فروش 3 عدد موتورسیکلت از 5 محصول تولید شده آنها در حیاط خلوت پشت منزلشان شد.
پیشرفت در فروش و افزایش تولیدات برند Harley Davidson باعث نقل مکان کارگاه به یک کارخانه بزرگتر از ساختار چوب و ابعاد 12 در 18 متر در خیابان چِستانت شد که گرچه همچنان کوچک محسوب می شد ولی از محل تولید قبلی بسیار بزرگ تر بود تا جایی که شرایط تولید 50 موتور سیکلت در سال را برای آنان فراهم نمود.
در سال 1907 آقای ویلیام اس هارلی از دانشگاه Wisconsin–Madison در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد که در همان سال طبقه دوم کارخانه احداث و تغییر رنگ نما با اجر رنگ کِرِم نیز انجام شد که پیشرفت بزرگی در گسترش محل تولید موتور سیکلت های هارلی دیویدسون بود و با توجه به این گسترش محیط کاری و افزایش تجهیزات تعداد تولید به 150 موتورسیکلت در سال 1907 افزایش یافت. در همان سال فروش موتور به اداره پلیس نیز آغاز شد که این امر یکی دیگر از پیشرفت های بزرگ برای آنان محسوب گشت تا جایی که ویلیام دیویدسون تصمیم به ترک شغل اصلی خود به عنوان تعمیرکار خطوط راه آهن میلواکی گرفت و به کمک کارخانه هارلی دیویدسون شتافت.
تمام محصولات هارلی دیویدسون تا سال 1906 مجهز به انجین تک سیلندر 440 سی سی بودند ولی در نمایشگاه خودرو در شهر شیکاگو در فوریه سال 1907 آنها از انجین دو سیلندر 880 سی سی وی شکل با زاویه 45 درجه رونمایی نمودند که دارای قدرت 7 اسب بخار و دو برابر نسبت به پیشرانه های تک سیلندر معمول قوی تر بود که این یک انقلاب در پیشرانه های هارلی دیویدسون محسوب می شد، تا جایی که بیش از یک قرن بعد همچنان محصولات این برند با پیراشنه های V شناخته شدند و باعث افزایش تولید شگفت آور تولید از 450 عدد در سال 1908 به تعداد 1149 در سال 1909 شد!
در سال 1911 شرکت از انجین ارتقا یافته 811 سی سی جدیدی رونمایی کرد که بخش عمده تغییرات در سر سیلندر آن و مربوط به سوپاپ ها بود که بر خلاف سیستم مکش قدیمی که بصورت خودکار با مکش پیستون باز و بسته می شد در پیشرانه جدید از سوپاپ مکانیکی و زمان بندی شده استفاده شد درست مانند انجین های حال حاضر. پس از آن اکثر محصولات تولید شده توسط هارلی دیویدسون مجهز به این انجین های دو سیلندر وی شکل (خورجینی) بودند.
یکی دیگر از تغییرات مهم در ساختار موتور های هارلی دیویدسون معرفی صندلی تمام معلق جدید از مدل های 1912 بود که دارای دامنه حرکت 76 میلیمتری و باعث راحتی بسیار زیاد به نسبت مدل های قدیمی شد و تا سال 1958 بر روی موتورسیکلت های این تولید کننده نصب گردید.
با ورود ایالات متحده آمریکا به جنگ جهانی اول در سال 1917 و نیاز ارتش به وسایل حمل و نقل موتوری به ویژه خودرو و موتور سیکلت سفارش تولید 20.000 عدد موتور هارلی از طرف ارتش آمریکا به این شرکت داده شد که در همان سال خط تولید دوچرخه نیز در چند مدل توسط Harley-Davidson شروع به کار کرد ولی پس از حدود چهار سال در 2021 به علت عدم فروش رضایت بخش متوقف شد.
دسته بندی موتورسیکلت های هارلی دیویدسون
گروه بندی و سری های مختلف موتورسیکلت های Harley-Davidson به دسته های زیر تقسیم می شود:
- Dyna
- Street
- VRSC
- Cruiser
- Sportster
- Softail
- Touring
- CVO
- V-Road
- Electric
- Trike
در ادامه با مشخصات و توضیحات دقیق تر ما در خصوص دسته بندی های مختلف محصولات H-D همراه باشد.
روند تولیدات موتورسیکلت Harley-Davidson و رویداد ها
از سال 1920 روند تغییر و پیشرفت در تولیدات موتورسیکلت های هارلی وارد مرحله متفاوتی شد که از جمله آن می توان به رونمایی از انجین دو سیلندر خورجینی جدید با حجم 1212 سی سی در سال 1921 اشاره نمود و همچنین نوع جدید طراحی اجزا و بخش هایی از جمله آینه و باک سوخت با نام Teardrop که در سال 1925 عرضه شد. در اواخر تابستان سال 1929 از پیشرانه دو سیلندر V شکل جدید با سیستم انجین سر تخت “Flat Head Engine” با حجم 737 سی سی رونمایی کرد که برای رقابت با موتورسیکلت Indian 101 Scout طراحی شده بود. در سال 1936 دو مدل 61E و 61EL با انجین سر تخت عرضه شد که در کمتر از یک سال به علت بروز مشکل در عملکرد تغییراتی در طراحی انجین دو مدل فوق اعمال شد. مدل Harley-Davidson WLA با پیشرانه 740 سی سی دو سیلندر وی شکل، بی شک یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین محصولات این برند می باشد چراکه پس از رکود بزرگ اقتصادی آمریکا و طی جنگ دوم جهانی با تولید این مدل به صورت اختصاصی برای ارتش ایالات متحده کمک بسیاری به تسهیل جابجایی نیرو های زمینی و ارتش کشور طی جنگ نمود که شامل تولید 90.000 موتورسیکلت از مدل WLA و WLC شد و به همین خاطر جایزه کیفیت تولید را نیز کسب نمود.
پس از جنگ جهانی دوم تولید دو مدل Pacer و Scat در سال 1948 از محدود مدل های تولیدی هارلی با یک سیلندر , انجین دو زمانه و جعبه دنده 3 سرعته بود و تا سال 1966 تولیدش تداوم داشت. آخرین موتورسیکلت با انجین دو زمانه بابکت (Bobcat) بود که در سال 1966 تولید و فقط به مدت یک سال تداوم داشت لذا تنها مدل موجود از سری بابکت مربوط به سال 1966 و بسیار کمیاب است.
خط تولید موتورسیکلت های Sportster هارلی با کد “XL” از سال 1957 شروع و سال ها با حجم های انجین مختلف و طراحی های ظاهری متنوع تولید شد ولی با حفظ شباهت به ساختار اصلی و مدل پایه.
سال 1960 کمپانی هارلی با ترکیب دو موتور اقدام به تولید موتورسیکلتی در سبک Scooter (مشابه پاکشتی) با نام Tropper با حجم موتور 165 سی سی و قدرت 5 اسب بخار نمود که فقط یک بار بر روی خط تولید قرار گرفت و به مدت 5 سال عرضه و پس از آن دیگر هیچ گاه اقدام به تولید سبک اسکوتر نکرد. در همین سال کمپانی هارلی دیویدسون 50 درصد از سهام تولید کننده مشهور هواپیما و موتور سیکلت های ایتالیایی یعنی Aermacchi (تلفظ ایتالیایی آیِرماچی) را خرید و پس از آن بسیاری از موتور های سبک دو زمانه هارلی متوقف و با مدل های آرماچی جایگزین گشت و تا سال 1974 کمپانی HD بر تولیدات آرماچی تسلط کامل داشت. در سال 1978 سهام آن به کمپانی Cagiva فروخته شد.
در سال 1969 صنایع ساخت ماشین آلات و ریخته گری آمریکا تحت عنوان AMF سهام کمپانی Harley-Davidson را که به شدت به سمت ورشکستگی حرکت میکرد با قیمتی نامعلوم خریداری نمود و حدود یک دهه بعد به قیمت 80 میلیون دلار به Vaughn Beals and Willie G. Davidson فروخت.
در سال 1977 و پس از تولید موفق موتورسیکلت هارلی نسخه Liberty Edition در زمان جشن دویست سالگی استقلال آمریکا از مدل مشهور، بحث برانگیز و به یاد ماندنی خود یعنی Confederate Edition رونمایی کرد.
در اوایل دهه هشتاد میلادی کمپانی HD ادعا کرد که تولیدکنندگان موتورسیکلت ژاپنی با هدف صدمه به بازار موتورهای هارلی اقدام به عرضه و صادرات موتورسیکلت های ارزان قیمت به بازار آمریکا نموده اند که در پی آن رئیس جمهور وقت (ریگان) اقدام به تصویب افزایش تعرفه گمرکی 45 درصدی برای موتورهایی با ظرفیت انجین 700 سی سی به بالا نمود و این امر تاثیر مثبتی بر کاهش شدت رقابت و مشکلات هارلی با موتورهای وارداتی ساخت ژاپن داشت.
سال 1984 شروع تولید یکی از به یاد ماندنی ترین موتورهای Harley با پسوند “Evolution” که به اختصار EVO نیز نامیده می شود و اولین مدل با انجین هوا خنک با آرایش V شکل، دارای زاویه 45 درجه و حجم 1340 سی سی تولید شد.
در سال 1986 به علت خطر افت فروش موتورسیکلت های هارلی با توجه به پیر شدن متولدین دهه 40 – 50 – 60 میلادی که با عنوان “Baby Boomers” شناخته می شوند کمپانی هارلی جهت حفظ سرمایه اقدام به خرید کمپانی سازنده وسایل نقلیه لوکس و خودرو های کاروان با نام Holiday Rambler نمود.
در سال 1980 مدل “Sturgis” تولید شده از قابلیت سیستم انتقال نیرو با تسمه دوبل برخوردار بود و به مدت سه سال تولید این موتورسیکلت ادامه یافت که البته در سال 1991 نیز به منظور بزرگداشت این مدل به صورت محدود تولید شد.
در سال 1990 برند موتورسیکلت سازی H-D توانست با عرضه موتورسیکلت Fat Boy به معنی پسر چاق با استقبال خوبی روبرو شود و رکورد فروش مدل های سنگین وزن بالای 750 سی سی را در دست گیرد که البته نکته قابل توجه در خصوص مدل فت بوی داستان و شایعه های فراوانی بود که قدری پس از عرضه این مدل در سطح جهان و خصوصا آمریکا منتشر شد. بیشترین توجه به رنگ نقره ای همچنین ترکیب نام Fat Boy بود که تشابه بسیاری به دو بمب اتم با نام های “Fat Man” و “Little Boy” داشت که البته مراجع پیگیری شایعات این ارتباط و تشابه را صرفا اشتباه و داستان بی اساس اعلام کردند.
سال 1993 پایان تولید دو سری از محصولات اسطوره ای هارلی با نام FLH Electra Glide و FLHS Electra Glide Sport بود که پس از سال ها تولید و استقبال جهانی به اتمام عرضه خود رسید ولی همزمان با آغاز تولید مدل FXD از سری محصولات Dyna نیز بود.
یکی از محصولات پر طرفدار با فرمان پذیری بالا مدل Harley Davidson FXSTB سری Night Train می باشد که از سال 1998 تا 2010 تولید شد.
در سال 2001 موتورسیکلتی از کمپانی هارلی معرفی شد که می توان آن را یکی از 10 محصول برتر و پرطرفدار تولیدات برند H-D نامید که با طراحی خیابانی و سیستم خنک کاری مایع که در محصولات هارلی رایج نبود، موتور فوق به مدت 16 سال در چرخه تولید قرار گرفت و این موتورسیکلت Harley Davidson VRSCA V-Rod نام داشت.
پروژه ساخت موزه هارلی دیویدسون در سال 2006 شروع و با زیربنای 12000 متر مربع در سال 2008 به پایان رسید که در آن تا امروز بیش از 450 عدد موتورسیکلت از سری اول تا جدید ترین مدل ها به همراه تصاویر و بسیاری قطعات و اشیا مربوط به تولیدات برند Harley-Davidson گردآوری و در معرض دید عموم قرار دارد. قیمت بلیط ورودی برای بزرگسالان 20 دلار و کودکان 10 دلار می باشد.
کسب رکورد های بزرگی همچون بیشترین تولید موتور در سال 1920 با تعداد 28189 عدد موتور سیکلت و 67 نمایندگی در سراسر جهان و همچنین قهرمانی مسابقات سال 1921 با میانگین سرعت 160 کیلومتر بر ساعت و بزرگترین رژه موتورسیکلت جهان در سال 2019 در فرانسه با 3497 موتورسیکلت هارلی دیویدسون که در کتاب گینس نیز ثبت شد.
مدل های موتورسیکلت هارلی دیویدسون
لیست موتورسیکلت های تولید شده توسط Harley-Davidson به همراه نام مدل و سال تولید:
- مدل 0 و 1 از سال 1094 تا 1905 – (حجم موتور 405 سی سی تک سیلندر)
- مدل 2 و 3 سال 1906 تا 1907 (439 سی سی تک سیلندر)
- مدل 4 سال 1908 (439 سی سی تک سلندر)
- مدل 5 و 6 سال 1909 تا 1910 (494 سی سی تک سلندر)
- مدل 7D سال 1911 (800 سی سی دو سیلندر خورجینی)
- مدل های X8D و X8E سال 1918 ( 988 سی سی دو سیلندر V)
- مدل های 9A و 9B سال 1913 (564 سی سی تک سیلندر)
- مدل 10F سال 1914 (810 سی سی دو سیلندر V)
- مدل 11F سال 1915 (1000 سی سی دو سیلندر وی)
- مدل 125 سال 1948 تا 1952 (125 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- مدل 165 سال 1955 تا 1959 (165 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- مدل Hummer سال 1955 تا 1959 (125 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- مدل Super 10 سال 1960 تا 1961 (165 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- مدل Topper سال 1960 تا 1965 (165 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- مدل Ranger سال 1962 (165 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- مدل Pacer سال 1962 تا 1965 (250 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- مدل Scat سال 1962 تا 1965 (250 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- مدل Bobcat سال 1966 (250 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
تولیدات کمپانی موتورسیکلت سازی آرماچی ایتالیا تحت عنوان هارلی دیویدسون:
- Sprint سال 1961 تا 1968 (250 سی سی تک سیلندر چهار زمانه)
- M-50 سال 1965 تا 1966 (50 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- M-50 Sport سال 1966 (50 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- M-65 و M-65 Sport سال 1967 تا 1972 (65 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- X-90 Shortster سال 1973 تا 1975 (90 سی سی تک سیلندر دو زمانه هوا خنک)
- Rapido سال 1968 تا 1972 (125 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- Baja 100 سال 1968 تا 1972 (100 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
- SX-350 سال 1971 تا 1974 (344 سی سی تک سیلندر چهار زمانه)
- SS-350 سال 1969تا 1974 (344 سی سی تک سیلندر چهار زمانه)
- SS-350 سال 1975 تا 1978 (350 سی سی تک سیلندر دو زمانه)
موتورسیکلت های هارلی سبک Touring (گردشگری):
- FL Hydra Glide سال 1949 تا 1957 (حجم موتور: 1200 سی سی)
- FL Duo Glide سال 1958 تا 1964 (1200 سی سی)
- FLH Electra Glide سال 1965 تا 1993 (1200 سی سی و 1340 سی سی)
- FLHS Electra Glide Sport سال 1977 تا 1993 (1200 سی سی و 1340 سی سی)
- FLHR / I Road King سال 1994 تا 2016 (1340 سی سی / 1450 سی سی / 1800 سی سی)
- FLT Tour Glide سال 1980 تا 1996 (1340 سی سی)
- FLTR /I Road Glide سال 1998 تا 2016 (1340 سی سی / 1450 سی سی / 1690 سی سی)
- FLHT Electra Glide / FLHTC / U / I Electra Glide Ultra سال 1983 تا 2016 (1450 سی سی / 1690 سی سی / 1800 سی سی)
- FLHX Street Glide / FLHXS Street Glide Special سال 2006 تا 2016 (1450 سی سی / 1584 سی سی / 1800 سی سی)
مدل های سری Small Twins:
- Model W سال 1919 تا 1923 (548 سی سی دو سیلندر)
- D-series 45 solo سال 1929 تا 1932 (739 سی سی)
- R-series 45 solo: R, RL, RLD سال 1932 تا 1936 (739 سی سی)
- W-series 45 solo: W, WL, WLA, WLC, WLD, WR سال 1937 تا 1952 (739 سی سی)
- Servi-Car R Series سال 1932 تا 1936 (739 سی سی)
- Servi-Car W Series سال 1937 تا 1973 (739 سی سی)
- مدل K و KK سال 1952 تا 1953 (750 سی سی)
- مدل KR سال 1953 تا 1969 (750 سی سی)
- مدل KH و KHK سال 1954 تا 1956 (888 سی سی)
- مدل XL و Ironhead سال 1957 تا 1985 (883 سی سی / 1000 سی سی)
- XR-750 سال 1970 تا 1985 (750 سی سی)
- XLCR سال 1977 تا 1978 (1000 سی سی)
- XR1000 سال 1983 تا 1984 (1000 سی سی)
- XL /EVO سال 1986 به بعد (1100سی سی و 1200 سی سی)
- XL883N و Iron از سال 2009 به بعد (883 سی سی)
- XR1200 سال 2008 تا 2010 (1200 سی سی)
- XR1200X سال 2011 تا 2012 (1200 سی سی)
موتور های هارلی سری FX/FXR/FXD/FLD/Dyna:
- Super Glide, FX, FXE, FXD, FXD35 سال 1971 تا 2012 (1584 سی سی)
- Low Rider, FXS, FXR, FXDL سال 1977 تا 2016 (1584 سی سی / 1690 سی سی)
- Fat Bob,FXEF, FXDF از سال 1979 تا 2016 (1584 سی سی)
- Wide Glide, FXWG, FXDWG, FXDWGI از سال 1980 تا 2016 (1584 سی سی)
- Sturgis FXB از سال 1980 تا 1991 (1340 سی سی)
- Super Glide II FXR از سال 1982 تا 1985 (1340 سی سی)
- Sport Glide FXRT از سال 1983 تا 1993 (1340 سی سی)
- Super glide II FXRS سال 1982 تا 1988 (1340 سی سی)
- Low Glide از سال 1984 تا 1985 (1340 سی سی)
- Street Bob FXDB سال 2006 تا 2016 (1584 سی سی و 1690 سی سی)
- Switchback FLD سال 2012 تا 2016 (1690 سی سی)
سری Softail
- FXST Softail سال 1984
- FLSTC Heritage Softail Classic سال 1986 تا 1999
- Springer Softail سال 1988 تا 2006
- Fat Boy سری FLSTF و FLFB سال 1990 به بعد
- Softail Standard سال 1998 به بعد
- Softail Deucepicture سال 1999 تا 2007
- FXSTB Night Train سال 1998 تا 2009
- FLSTN Softail Deluxe سال 2005 به بعد
- FXSTC Softail Custom سال 1998 تا 2010
- Cross Bones سال 2008 تا 2011
- Rocker and Rocker C سال 2009 تا 2011
- Fat Boy Lo سال 2010
- Blackline سال 2010 تا 2011
- Softail Slim سال 2012
- Breakout سال 2013
مدل های نظامی
- WLA از سال 1940 تا 1952 (740 سی سی)
- XA سال 1942 (740 سی سی)
- MT350E سال 1993 تا 2000 (348 سی سی)
موتورهای سه چرخ (Trike / Tricycle)
- Tri Glide Ultra Classic FLHTCUTG سال 2009 به بعد (1690 سی سی)
- Harley-Davidson Freewheeler سال 2015 ال امروز (1700 سی سی و 1750 سی سی)
موتورسیکلت های هارلی دیویدسون مدل 2020
مرجع اصلی دریافت اطلاعات محصولات Harley که شامل پوشاک هارلی دیوید سون، لوازم یدکی و تجهیزات ویژه ارتقا و همچنین مشاهده موتورسیکلت های جدید به همراه مشخصات فنی و اخبار جدیدترین محصولات وب سایت رسمی کمپانی H-D می باشد که در سال 2020 مدل های متنوعی در آن درج شده است و شامل موارد زیر می باشد.
دسته بندی Harley-Davidson Motorcycles در سایت رسمی شرکت به این قرار است:
- STREET
- Harley-Davidson Street 750
- Street Rod
- Iron 883
- Forty-Eight
- Roadster
- Iron 1200
- ELECTRIC
- LiveWire
- Balance Bikes
- CRUISER
- Softail Standard
- Low Rider
- Softail Slim
- Low Rider S
- Deluxe
- FXDR 114
- Sport Glide
- Breakout 114
- Fat Boy 114
- Fat Bob 114
- TOURING
- Heritage Classic
- Electra Glide Standard
- Street Glide
- Road Glide
- Road King
- Street Glide Special
- Road Glide Special
- Road King Special
- Ultra Limited
- Road Glide Limited
- CVO Street Glide
- CVO Road Glide
- CVO Limited
- TRIKE
- Freewheeler
- Tri Glide Ultra
- CVO Tri Glide
آلبوم تصاویر موتورهای هارلی سال 2020
پرسش های متداول درباره هارلی دیویدسون:
چرا موتور های هارلی دیویدسون گران هستند؟
پرسش فوق یکی از رایج ترین و قدیمی ترین سوال های مورد بحث در بین عموم و علاقه مندان به موتورسیکلت می باشد که البته طرفدارن محصولات H-D به خوبی از پاسخ آن آگاه هستند. برند اصلی ترین علت گرانی محصولات هارلی است چراکه نام تجاری با سابقه زیاد و حضور پر رنگ در بخش های مختلف جامعه به شکلی که ایجاد فرهنگی خاص نماید ارزش تمایز در قیمت را دارد. خاص و متفاوت بودن در طراحی و عملکرد، وجود داستان های زیاد و نقش های فرهنگی سینمایی و بسیاری موارد دیگر نیز در بالا بودن قیمت محصولات این برند تاثیر زیادی دارد. تا جایی که بسیاری از علاقه مندان و مالکین Harley Davidson Motorcycles از وجه پرداختی برای وسیله خود کاملا راضی و بسیاری به دنبال محصولات خاص و سفارشی شده “CVO” با سطح قیمت بالا تر نیز می باشند تا مشابه موتورسیکلت خود را کمتر در سطح خیابان ببینند و از یک محصول خاص و متفاوت برخوردار باشند.
CVO چیست؟
سی وی او “CVO” مخفف عبارت “Custom Vehicle Operations” به معنای عملیات سفارشی سازی وسیله نقلیه است که شامل تولیدات هارلی از سال 1999 به بعد می شود. به این ترتیب که کمپانی هارلی دیویدسون در هر سری از مدل های خود تعداد محدود و مشخصی را برای علاقه مندان به موتورسیکلت های سفارشی و طرفداران خاص هارلی ارتقاء و تجهیز می نماید که شامل تغییر و یا تعویض انجین با جهت افزایش قدرت و یا حجم های بالاتر، همچنین استفاده از چرم شترمرغ دست دوز برای صندلی ها، تغییر در سیستم الکترونیکی، ناوبری و روشنایی با افزایش کیفیت و راندمان می باشد.
آیا می توان موتورسیکلت هارلی را مستقیما از کارخانه تهیه کرد؟
خیر، با توجه به دستورالعمل وب سایت رسمی هارلی دیویدسون، خریداران می بایست سفارش و خرید خود را از یکی از نمایندگی های فروش موتورهای هارلی انجام داده و اقدام به تحویل و یا درخواست جهت ارسال آن نمایند.
موتورسیکلت های هارلی دیویدسون دارای خدمات پس از فروش هستند؟
بله، تمام محصولات (Motorcycles) هارلی دارای دو سال خدمات پس از فروش بدون محدودیت می باشند.
بهترین مدل های هارلی دیویدسون تا به امروز کدام هستند؟
چند مدل پرطرفدار تاریخ موتورسیکلت هارلی شامل موارد زیر می شود:
- 1965 Harley-Davidson Electra-Glide
- 1915 Harley-Davidson 11F
- 1936 Harley-Davidson EL
- 1957 Harley-Davidson XL Sportster
- 1977 Harley-Davidson XLCR 1000
- 1948 Harley-Davidson FL Hydra-Glide
- 1983 Harley-Davidson FXRT
- 2008 FXDWG Dyna Wide Glide
- 1990 FLSTF Fat Boy
- 2009 FXSTB Night Train
- 2012 FLHR Road King
- 2002 VRSCA V-Rod
- 2006 VRSCSE2
- 2009 FLHT Electra Glide Standard
سنگین ترین موتورسیکلت هارلی دیویدسون کدام است؟
وزن یکی از شاخصه های تولیدات هارلی دیویدسون است و از سنگین ترین موتور های هارلی می توان به مدل Harley-Davidson road glide special با 385 کیلوگرم اشاره نمود.
انجین Milwaukee-Eight در موتور های هارلی به چه معنا است؟
پیشرانه احتراقی درون سوز دو سیلندر Harley-Davidson خورجینی شکل ( V شکل ) با نام میلواکی هشت که از چهار سوپاپ در هر سیلندر و مجموع هشت سوپاپ در جفت سر سیلندر استفاده شده و مجهز به سر سیلندر آلومینیومی و سیستم خنک کاری روغن می باشد و در مدل های Street Glide, Road Glide Ultra و Tri Glide به کار برده می شود.
CI در انجین های هارلی چیست؟
CI مخفف عبارت “Cubic Inches” و یه معنای اینچ مکعب و استاندارد آمریکا است ( تلفظ آن کیو بیک اینچ) که برای اندازه گیری حجم سیلندر استفاده می شود. و هر 1 اینچ مکعب معادل 16.38 سی سی می باشد به عبارت دیگر انجین 100 کیوبیک معادل 1638 سی سی می باشد که از جمله انجین های مشهور هارلی می توان به پیشرانه میلواکی 107 (Milwaukee Eight 107) اشاره نمود.
موتورسیکلت هارلی دیویدسون کجا ساخته می شوند؟
موتورسیکلت های موجود در بازار آمریکا در چند نقطه از ایالات متحده ساخته و مونتاژ می شوند که شامل میلواکی، ویسکانسین، میسوری و پنسیلوانیا می شوند ولی لازم به ذکر است بخش های متنوع موتورسیکلت های هارلی توسط سایر تولید کنندگان از نقاط مختلف جهان بصورت سفارشی برای H-D تولید می شوند مانند سیستم ترمز و کلاچ از ایتالیا، پیستون ها از اتریش، سیستم تعلیق و کمک فنر ها از ژاپن و برخی قطعات از مکزیک و چین جهت استفاده و مونتاژ موتور های هارلی وارد می شوند.
بزرگترین حجم انجین موتورسیکلت هارلی کدام است؟
بزرگ ترین حجم انجین تاریخ موتورسیکلت های هارلی مربوط به پیشرانه S&S T143 می باشد با حجم 143CI معادل 2343 سی سی با قدرت 162 اسب بخار و گشتاور 151 نیوتون متر که بر روی بسیاری از مدل های هارلی از جمله سری Touring از مدل 1999 به بعد قابل نصب می باشد.
عبارت “Softail” در هارلی دیویدسون به چه معنا است؟
سیستم تعلیق بکار رفته در قسمت عقب موتورسیکلت های هارلی که با دید مستقیم قابل مشاهده نبوده و به عبارتی کمک فنر عقب در بخشی از شاسی و متعلقات جانبی موتور پنهان شده است را سافت تیِل می نامند که برگرفته از نام یک پرنده می باشد و اولین بار در سال 1984 برای مدل FXST توسط برند هارلی ثبت گردید و با دو حرف ST نیز شناخته می شود.
عبارت “FL” چیست؟
اف اِل به معنای موتورسیکلت هایی با سطح زیر پا به شکل صاف به جای جا پایی میله ای می باشد که از یک بخش مسطح با زاویه افقی و یا شیب دار بسته به طراحی موتور تشکیل شده است و بیشتر در سبک موتور هایی که محل قرار گیری پدال ترمز و اهرم تعویض دنده در بخش جلو تری نسبت به حالت معمول قرار داشته و زاویه قرار گیری زانو باز تر میباشد مورد استفاده قرار می گیرد.
بهترین دور موتور برای تعویض دنده در موتورسیکلت های هارلی چقدر است؟
بسته به مدل و طراحی انجین موتورسیکلت هارلی و همچنین نیاز به شتابگیری و نوع موتور سواری دور موتور مورد نیاز متفاوت است ولی بصورت میانگین در موتور هارلی بهترین دور موتور برای تعویض دنده بین 5000 تا 7000 دور در دقیقه می باشد.
کمپانی هارلی دیویدسون قدیمی تر است یا ایندین؟
H-D در سال 1903 تاسیس شد و Indian در سال 1901، به عبارتی برند ایندین 3 سال قدیمی تر است.
حجم موتور مدل Harley-Davidson V-Rod چقدر است؟
مدل H-D VRSC که با نام های V-Rod, Night-Rod و Street-Rod نیز شناخته می شود از سال 2001 تا 2017 با حجم موتور متفاوت تولید شده که شامل مدل های 2001 تا 2007 با حجم 1131 سی سی (115 اسب بخار) و مدل های 2008 تا 2017 با حجم 1247 سی سی (122 اسب بخار) می باشد.
سریع ترین موتورسیکلت هارلی کدام است؟
رکورد سریع ترین موتورسیکلت قانونی، استاندارد و قابل استفاده در شهر محصول هارلی دیویدسون به مدل Hiro Koiso 2006 Dyna Super Glide FXD اختصاص دارد که از سرعت نهایی 416 کیلومتر بر ساعت برخوردار است و در سال 2011 این رکورد ثبت شد.
آیا هارلی دیویدسون موتور ریس (Super Bike) تولید می کند؟
هارلی دیویدسون دارای یک موتور ریس (موتور مسابقه ای سرعت) در سابقه تولیدات خود است که با نام VR-1000 شناخته می شود و در سال 1993 با پیشرانه دو سیلندر V شکل (خورجینی) با زاویه 60 درجه از نوع چهار زمانه مجهز به چهار سوپاپ در هر سیلندر (هشت سوپاپ مجموع)، قدرت 135 اسب بخار در دور موتور 10000، وزن 176 کیلوگرم با جعبه دنده 5 سرعته عرضه شد.
ویدئو دیدنی و جالب هارلی دیویدسون به روایت آرش کارما (حتما ببینید!)
ویدئو های بیشتر در پیج اینستاگرام Arash_Karma@
ویدئو زیبا از مرور برخی خاطرات هارلی دیویدسون
موتورسیکلت برقی هارلی دیویدسون با نام LiveWire مدل 2020
ویدئو تبلیغاتی مدل 2020 Softail Standard کانال رسمی هارلی دیویدسون در یوتیوب
مشاهده زیبا ترین ویدئو های و جدید ترین اخبار به همراه تصاویر جذاب دنیای موتور سیکلت
Translator & Author: ARASH. KARMA
Reference:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Harley-Davidson_motorcycles
مشاهده وب سایت رسمی HARLEY-DAVIDSON
نکته مهم: حق نشر مطالب فوق برای وب سایت Kala100.ir محفوظ است و هر گونه کپی برداری بدون هماهنگی، درج لینک منبع و نام سایت کالا 100 به صورت قطعی، جدی و قانونی پیگیری خواهد شد.