اسفند.29

پرسش های متداول درباره کوادکوپتر | اطلاعات مهم Drones

مقاله بسیار مهم پیش از خرید پهپاد های دوربین دار و پرسش های متداول پیش از خرید کوادکوپتر همراه با تصاویر، مشخصات فنی و لیست قیمت

با توجه به افزایش و محبوبیت استفاده از گجت های هوشمند و تجهیزات سرگرمی و همچنین تکنولوژی های هدایت پذیر از دور مانند وسایل رادیو کنترلی و پرنده های بدون سرنشین آرسی  بسیاری با نام “Drone” و یا مولتی روتورها آشنا هستند که در فارسی پهپاد و معادل آن نام هایی همچون کوادکوپتر و یا هلی شات نیز می باشد. برخلاف ذهنیت بسیاری کواد کوپتر یکی سبک های پرنده های چند موتور است و موارد بسیاری با تعداد موتور های بیشتر مانند هگزاکوپتر (شش موتور) و یا اوکتاکوپتر (هست موتور) و یا بیشتر نیز وجود دارد.

کواد کوپتر

همان طور که از نامش پیداست نوعی ربات مولتی روتور (پرنده چند موتوره) با چهار پره با منبع انرژی الکتریکی می باشد که از خانواده UAV بوده با استفاده از موتور الکتریکی براش و یا براشلس قابلیت پرواز عمودی، افقی و یا ترکیبی از هر دو به همراه با قابلیت های مختلف حرکتی مانند چرخش بصورت هدایت از راه دور و یا هوشمند (خودکار) را دارست که در مواردی برای تفریح و افزایش مهارت و یا کاربرد های خاص نظامی، صنعتی و یا تجاری و مسابقه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

بسته به طراحی و کاربرد کوادکوپتر ها دارای قابلیت های متنوعی می باشند که در نوع چهار پره مدل های تجاری برای مصارف تفریحی و یا تصویر برداری بیشتر به چشم می خورد و کاربرد های صنعتی با قابلیت های پروازی دشوار مانند پرنده های سمپاش بیشتر مربوط به هگزا کوپتر و یا اوکتاکوپتر می باشد. لذا، بیشترین استفاده و محبوبیت برای انواع “Drones” مربوط به موارد چهار موتوره (کواد کوپتر) می باشد که در اکثر موارد به علت قابلیت تصویر برداری برای عموم مورد توجه واقع می شود.

با توجه به استقبال گسترده و روزافزون جهانی از کوادکوپتر طی سال های اخیر تولید کنندگان زیادی با محصولات بسیار متنوع و قیمت های گوناگونی وارد بازار شده اند که باعث سردرگمی علاقه مندان و خریداران پهپاد های دوربین دار و انواع کوادکوپتر شده است.

اطلاعات مهم کوادکوپتر
Quadcopter

Quadcopter یه عنوان یک وسیله مهم برای افرادی که علاقه مند به ثبت لحظات تفریحی، خاطرات زندگی، روی داد های حساس و ماجراجویی، مستند سازی و همچنین صحنه های زیبای ورزشی می باشد که پیش از انتخاب و خرید کواد کوپتر با پرسش های متنوعی مواجه خواهند شد. از این رو ما تا جای ممکن متداول ترین سوال های پیش روی علاقه مندان به انواع هلی شات را به همراه پاسخ مطرح خواهیم نمود.

 

UAV چیست؟

یو ای وی و یا به عبارتی وسایل هوایی بدون سرنشین که مخفف عبارت “Unmanned Aerial Vehicles” است و بسته به طراحی دارای مدل های متنوع با ساختار فیزیکی متفاوت می باشند که در ابعاد بسیار گوناگون از چند سانتی متر تا چند متر از چند گرم تا چند هزار کیلو گرم توسط تولید کنندگان صنایع هوا فضا و یا اسباب بازی و سرگرمی تولید می شوند که برخی با قابلیت هدایت از راه دور و برخی بصورت هوشمند قادر به انجام وظایف تعریف شده می باشند.

دسته بندی UAV به این شرح است:

  • Multi Rotor Drones (پهپاد های چند موتوره مانند کوادکوپتر)
  • Fixed Wing Drones (وسایل پروازی بال ثابت مانند هواپیما)
  • Single Rotor Helicopter (تک موتوره مانند هلیکوپتر)

 

 

مولتی روتور چیست؟

ربات های پرنده هدایت پذیر از دور “پهپاد” با سه موتور و یا بیشتر که  شامل مدل های 3، 4، 6 و 8 موتور می باشند و در بعضی مدل ها قابلیت پرواز خودکار را بصورت هوشمند و یا از پیش برنامه ریزی شده دارند. و شامل مدل های زیر می باشند:

  • Tricopters: دارای سه روتور
  • Quadcopters:  چهار روتور
  • Hexacopters: شش روتور
  • Octocopters: هشت روتور

 

پر طرفدار ترین Multirotor کدام است؟

در بین ربات های چند موتوره با قابلیت های پروازی گوناگون و سطح قیمت های متنوع که از برند های متنوعی در سطح جهان در دسترس می باشند مدل های چهار موتوره که کواد کوپتر (Quadcopter) نامیده می شوند دارای بیشترین تعداد تولید و تنوع در بازار می باشند که برای مصارف تفریحی و تجاری مانند تصویر برداری بسیار محبوب هستند.

 

استفاده از کواد کوپتر خطرناک است؟

با توجه به بخش های متحرک و پره های پر سرعت کوادکوپتر استفاده برای افراد فاقد تجربه و نا آشنا با مولتی روتور های حرفه ای خطرناک است  و میتواند برای اطرافیان نیز خطر آفرین باشد و  شرکت در کلاس های آموزشی و یا مطالعه مقالات همچنین تماشای ویدئو های مربوط به شناخت، معرفی، و آموزش پهپادها پیشنهاد می گردد. و در مدل های اسباب بازی معمولی و ساده با رعایت دستورالعمل های پیشنهادی تولید کننده که بر روی جعبه کالا و یا دفترچه راهنما درج شده است قابل استفاده می باشد.

رده سنی مناسب برای استفاده از کوادکوپتر چیست؟

طبق پیشنهاد تولید کننده پهپاد که بر روی جعبه و یا دفترچه راهنما درج می شود و همچنین کاربری کوادکوپتر رده سنی مناسب برای استفاده از وسیله نیز متفاوت می باشد و بیشتر از حدود 10 سال به بالا و در موارد حرفه ای که نیاز به مهارت و تمرکز بالا می باشد سنین بالای 14 سال پیشنهاد می گرد که موارد استثنا در این زمینه حضور فرد علاقه مند در دوره های آموزشی تخصصی  و اخذ گواهی می باشد.

 

بهترین تولید کنندگان کوادکوپتر کدام هستند؟

با توجه به گذشت زمان و پیشرفت فن آوری سطح کیفیت و رتبه برند های مختلف در حال تغییر و جابجایی است ولی بصورت کلی برخی از نام های مهم در صنعت ساخت کوادکوپتر شامل این موارد می باشد:

  • DJI
  • Xiaomi
  • Walkera
  • Yuneec
  • Parrot
  • JJRC
  • Propel rc
  • Wltoys
  • Syma
  • MJX

برای استفاده از هلی شات نیاز به مجوز است؟

پاسخ بر اساس قوانین کشور مورد نظر و مشخصات فنی مولتی روتور مورد استفاده متغیر است. بصورت کلی پهپاد های چهار موتوره دوربین دار حرفه ای در بسیاری کشورها نیاز به دریافت مجوز و همچنین گواهی مهارت با استفاده از شرکت در کلاس های آموزشی و آزمون های معتبر مورد تایید کشور مربوطه می باشد که ایران نیز شامل قوانین فوق بوده و در صورت نیاز به استفاده از کوادکوپتر های حرفه ای دوربین دار مانند محصولات کمپانی دی جی آی و مدل های همچون DJI Phantom و یا مدل DJI MAVIC می بایست نسبت به ثبت پرنده و اخذ گواهی مهارت اقدام نمود و پیش از استفاده از هلی شات نسبت به ممنوعیت محل پرواز اطمینان کامل حاصل کرد. لازم به ذکر است در صورت استفاده از مدل های ساده و یا اسباب بازی های سایز کوچک غیر حرفه ای در مناطق غیر حساس و یا دور از محیط های شهری بسته به شرایط و نوع وسیله امکان محدودیت های کمتر جهت استفاده وجود دارد.

 

ارزان ترین کوادکوپتر دوربین دار کدام است؟

بی شک یکی از متداول ترین پرسش های مربوط به مشاوره پیش از خرید کواد کوپتر به استعلام ارزان ترین مدل هلی شات مربوط می شود که پاسخ به این پرسش قدری متنوع می باشد و بسته به نیاز کاربر در خصوص استفاده از کواد متفاوت است. به این صورت که اگر شما نیاز به یک پهپاد دوربین دار ساده با حداقل امکانات و تنها برای ضبط یک ویدئو معمولی و قابلیت های پروازی ابتدایی داشته باشید و کیفیت عکس برداری پرنده نیز بسیار حائز اهمیت نباشد انتخاب از میان برند های اسباب بازی نیمه حرفه ای و مدل های معمولی خواهد بود که دارای سطح قیمت بسیار پایین تری از موارد حرفه ای می باشند و اغلب حدود 50 الی 150 دلار قیمت دارند که بسته به نرخ ارز در کشور قیمت ریالی متفاوت می باشد و از میان برند های ارزان ولی با کیفیت می توان به WLtoys Drones اشاره نمود. ولی در صورت تمایل به پرواز در ارتفاعات بالا و محدودیت های کمتر زمان پرواز که شامل حدود 20 الی 30 دقیقه پرواز مستمر در مدل های حال حاضر می باشد و قابلیت هایی همچون ارتباط و اتصال به GPS و یا گیمبال 3 محوره فوق دقیق در کنار سرعت حرکت عمودی و افقی بالا میانگین قیمت به بالای 500 دلار و یا چند هزار دلار خواهد رسید.

 

هگزاکوپتر و یا کوادکوپتر؟

مقایسه کواد و هگزا از موارد قابل ذکر است که گاها برای برخی ایجاد ابهام می نماید. همانطور که پیشتر اشاره شد مولتی روتور های شش پره (Hexacopter) برای مصارف تخصصی تر و نیاز به قابلیت پرنده به منظور توان بیشتر برای جابجایی اشیا و یا مصارف خاص مورد توجه قرار می گیرد که بیشتر در صنعت به چشم می خورد و از میانگین ابعاد بزرگتر برخوردار می باشد. از مزایای هگزاکوپتر می توان به امکان پرواز در صورت صدمه و از کار افتادن یکی از موتور ها اشاره نمود ولی میانگین سایز بزرگتر، قیمت بالا تر و محدودیت مدل های شش پره و بخش های فنی کمیاب تر مانند فلایت کنترل نیز از معایب آن است.

 

برای شروع کدام کوادکوپتر بهتر است؟

بسته به بودجه در دسترس و سطح مورد نیاز شما از قابلیت های کواد می توان از مدل های نیمه حرفه ای مانند محصولات WLtoys, Syma, MJX استفاده نمود و یا مستقیما با مدل های حرفه ای مانند محصولات کمپانی DJI  و یا Walkera  شروع نمود که در دو حالت بهتر است از ویدئو های آموزشی و همچنین دوره های شبیه ساز پرواز جهت ارتقا مهارت استفاده نمود. در بسیاری موارد افراد از پهپاد های ارزان قیمت مبتدی جهت شروع آموزش و کسب مهارت اولیه استفاده نموده و پس از مدتی نسبت به خرید مدل حرفه ای اقدام می نمایند.

 

مدت زمان پرواز کوادکوپتر با یک شارژ کامل چقدر است؟

با توجه به کیفیت و حجم باتری، طراحی کلی و تناسب مصرف انرژی الکتریکی به ظرفیت باتری، شرایط پرواز مانند استفاده در باد مخالف، وزن پرنده و تجهیزات نصب شده بر روی آن، اتلاف انرژی و راندمان کلی کوادکوپتر مدل های موجود در بازار قابلیت پرواز مستمر حدود 5-6 دقیقه در کواد های اسباب بازی معمولی تا بیش از 30 دقیقه در موارد آماده پرواز استاندارد از برند های مطرح و یا حتی بیش از 45 دقیق در مدل های کیت با قابلیت استفاده از باتری های ظرفیت بالا و حجیم توسط کاربر را دارند.

 

برد پروازی هلی شات ها چقدر است؟

برد پروازی چه از نظر ارتفاع عمودی و چه انتن دهی و اتصال سیگنال بصورت افقی از دغدغه های خریداران کوادکوپتر های دوربین دار می باشد. با توجه به تنوع زیاد تولید کنندگان و مدل های در دسترس هلی شات قابلیت های پروازی و مانند برد نیز متفاوت است. یکی از نکات مهم پیش از خرید پهپاد فرکانس رادیو است که  در صورت وجود فرکانس 2.4 و یا 5.8 گیگاهرتز ارتباط بهتر ریموت کنترل و پرنده دارای تضمین بالاتری می باشد و بسته به مشخصات فنی طی مسافت افقی از ریموت کنترل از حدود چند صد متر در مدل های نیمه حرفه ای و یا اسباب بازی تا چند کیلومتر در  مدل های حرفه ای مانند برخی محصولات DJI و یا Parrot قابل مشاهده می باشد که لازم به ذکر است در برخی موارد در صورت دور شدن بیش از حد و حداکثری پرنده به علت بعد مسافت و نیاز آن به زمان جهت بازگشت احتمال کمبود شارژ باتری در میان راه بازگشت وجود دارد که پیش از افزایش فاصله توجه به این نکته الزامی می باشد.

محدودیت اوج گیری و ارتفاع عمودی نیز بسته یه طراحی پرنده از چند ده متر تا بیش از 500 متر در موارد حرفه ای مانند سری Dji Phantom.

 

آیا پهپاد ها ضد آب هستند؟

در بسیاری موارد خیر! اکثر مدل های کوادروتور فاقد قابلیت استفاده در مجاورت رطوبت شدید و یا آب می باشند و پیش از استفاده باید از طریق دفترچه راهنما و یا اطلاعات مندرج در وب سایت تولید کننده و بخش مدل محصول نسبت به کسب اطلاعات دقیق اقدام نمود.

از جمله مدل های ضد آب کواد کوپتر می توان به این موارد اشاره نمود:

  • Parrot hydrofoil
  • Rigel 7 JJRC 3-in-1
  • SwellPro Splash Drone 3
  • SwellPro Spry Drone

 

نوع باتری کوادکوپتر  چیست؟

باتری های مورد استفاده در انواع Drone  می تواند با توجه به نیاز پرنده متفاوت باشد ولی با توجه به نیاز تخلیه سریع “Fast Discharge ” بیشتر از باتری های لیتیومی و خصوصا Lipo Batteries (باتری های لیتیوم پلیمر) استفاده می شود که از بهترین انتخاب های حال حاضر می باشد. در باتری های لیتیوم امکان شارژ و تخلیه سریع نسبت به سایر باتری ها وجود داشته و نسبت حجم به ظرفیت کمتر است. تنها ضعف باتری های لیتیومی حساسیت در نگهداری و خطر احتراق می باشد که در صورت رعایت موارد ایمنی به حداقل خواهد رسید.

 

بهترین برند باتری پهپاد کدام است؟

اکثر پهپاد های تجاری و معمول در دسترس از ولتاژ و استاندارد های معینی جهت منبع انرژی الکتریکی و باتری داخلی خود استفاده می کنند که در برخی موارد پک باتری بصورت پیش فرض دارای ابعاد و اتصالات تعریف شده و سازگار با اجزا مولتی روتور می باشد و اجبارا از مدل مشخص برای استفاده در آن استفاده می گردد که از بارزترین آن می توان به محصولات DJI اشاره نمود که در اکثر مدل ها باتری با طراحی پوسته مشخص به صورت خشابی در بدنه و محفظه طراحی شده قرار میگیرد که از نظر کیفیت نیز بسیار بالا و دارای ایمنی حداکثری می باشد. در مدل هایی از پهپاد و انواع کوادکوپتر مانند کیت های دست ساز و یا اسباب بازی های مبتدی و یا نیمه حرفه ای قابلیت تعویض باتری و استفاده از سایر برند ها با ولتاژ و ظرفیت مشابه باتری فابریک وجود دارد که در این صورت می توان به عنوان بهترین تولید کنندگان باتری های لیتیومی کواد کوپتر برند های زیر را نام برد:

  • Gens ace
  • Tattu
  • Youme
  • Floureon
  • Turnigy
  • HobbyStar

 

فلایت کنترل چیست؟

Flight Controller  که FC نیز نامیده می شود یک برد الکترونیکی پیچیده جهت انتقال فرامین دریافتی از گیرنده رادیویی به اسپید کنترل و موتور ها بوده و همچنین نظارت بر عملکرد و کیفیت پرواز با توجه به تغییر زاویه و تعادل کلی پهپاد می باشد. فلایت کنترل بسته به نوع و طراحی از قابلیت های متفاوتی برخوردار می باشد.

بهترین فلایت کنترل کوادکوپتر کدام هستند؟

  • Hobbypower
  • DJI NAZA
  • Taulabs
  • Pixhawk
  • HobbyKing

 

موتور کواد روتور چیست؟

موتور مولتی روتورها از نوع الکتریکی و دارای دو نوع کلی براش (Brushed E-motor) و براشلس (Brushless E-motor) می باشد که در موارد اسباب بازی براش و دارای برس (ذغال) و در مدل های حرفه ای با راندمان بالا از موتور براشلس استفاده می شود که در هر مدل از اسپید کنترل مختص خود استفاده می گردد.

 

FPV Quadcopter چیست؟

FPV یا به عبارتی First Person View نمای دید شخص اول و یا به عبارتی زاویه دید پهپاد است که از طریق قابلیت ارسال همزمان تصویر زنده از پهپاد (کوادکوپتر) به گیرنده ویدئویی که می توان مانیتور و یا عینک های اف پی وی در نظر گرفت اشاره نمود. به طول مثال: از لحظه شروع به پرواز کوادکوپتر مجهز به سیستم FPV امکان مشاهده تصویر پیش روی دوربین نصب شده روی پهپاد برای اپراتور (خلبان پهپاد) وجود دارد و می تواند با تمرکز بیشتر نسبت به هدایت معمول با نگاه کردن به خود مولتی روتور آن را کنترل نماید.

 

کواد ریس چیست؟

Racing Quadcopter که در شاخه (FPV Drone Racing)  از سری مولتی روتور های سرعتی برای مصارف مسابقات کوادهای سرعت می باشد که پس ورود مولتی روتور های معمولی با استفبال فراوانی روبرو شد و به عنوان یک رشته ورزشی از سال 2014 در استرالیا شروع شد و خود به عنوان یک شاخه جدا از پهپاد های چند موتوره به شمار می آید. هدایت کواد ریس از طریق سامانه FPV  (مشاهده همزمان ویدئو از زاویه دید پهپاد) مقدور است و از سرعت های بسیار بالایی تا بیش از 150 کیلومتر بر ساعت در مدل های حرفه ای برخوردار می باشد.

 

آیا لوازم یدکی کواد کوپتر در دسترس است؟

پاسخ به پرسش فوق بر اساس نوع و برند کواد و همچنین قطعه مورد نیاز متغیر می باشد. در مدل های حرفه ای با استفاده از کد های فنی از نمایندگی های معتبر جهانی و با در صورت وجود در کشور می توان اقدام به تهیه و خرید قطعه نمود و یا پرنده را جهت تعمیر و سرویس به نمایندگی رسمی سپرد. در مدل های اسباب بازی محدودیت ها قدری بیشتر است ولی برخی از بخش های پهپاد مانند ملخ در بسیاری مدل ها استاندارد و مشترک می باشند و از آنجا که قطعه پر مصرفی است قابلیت تهیه آن در دسته لوازم با فراوانی زیاد در بازار قرار دارد. از جمله قطعات  رایج تر کواد کوپتر ها می توان به باتری اشاره نمود که با توجه به استاندارد های مشخص در تمام مدل ها (مثلا باتری های لیتیوم پلیمر دو سل 1100 میلی امپر) نسبتا رایج می باشد و در برند های معتبر از طریق نمایندگی های فروش و یا عرضه کنندگان کواد روتور قابل خرید است و در موارد اسباب بازی یا نیمه حرفه ای نیز می توان با مراجعه به وب سایت های عرضه قطعات رباتیک و یا تعمیرکاران اسباب بازی نسبت به پیگیری قطعات و یا رفع مشکل اقدام کرد.

 

حق نشر مطالب فوق برای سایت Kala100.ir  محفوظ و در صورت کپی برداری بصورت جدی و قطعی پیگیری قانونی به عمل خواهد آمد.

 


حرفه ای ترین ماشین های آرسی به همراه مشخصات و تصاویر

بهترین ماشین های رادیو کنترلی سال 2020 | تصاویر و مشخصات RC CARS

شما هم ممکن است بپسندید