شهریور.01

سرویس و نگهداری از ماشین کنترلی حرفه ای | RC Car Maintenance

نگهداری ماشین کنترلی سرویس قطعات ماشین آرسی

سرویس و نگهداری صحیح ماشین های رادیو کنترلی حرفه ای / RC Car Maintenance

سرویس و نگهداری ماشین های کنترلی حرفه ای بر اساس نوع کاربری و ساختار آنها متفاوت می باشد ولی از اصول يکسانی پیروی می نماید:

رفع گرد و خاک

تفاوتی ندارد ماشین آرسی آنرود، آفرود، سوختی یا الکتریک باشد. در تمام سبک های ماشین کنترلی اسباب بازی و فوق حرفه ای خاک یکی از عوامل نفوذی به قطعات و اجرا داخلی می باشد که در مدل های آفرود همراه با گل و لای در حجم بسیار بالا است.

وجود خاک باعث افزایش سطح اصطکاک، جلوگیری از روانکاری، کاهش قدرت و راندمان و پایین آمدن طول عمر قطعات ماشین کنترلی می گردد.

در برخی مدل های با توجه به دستورالعمل تولید کننده امکان شستشوی RC CAR وجود دارد که فقط شامل برخی مدل های ضد آب با مقاومت بالا می باشد که در صورت عدم اطلاع از این قابلیت بهترین روش پاک سازی سطوح بخش های مختلف ماشین کنترلی استفاده از فشار هوای کمپرسور های باد، بلوور های برقی تمیز کاری و یا استفاده از فرچه یا قلم نقاشی می باشد.

 

روغن کاری میل گاردن

میل گاردن / RC Car Drive Shaft بخش مهمی در ماشین های کنترلی چهار چرخ متحرک (4WD) است که نیرو را بین دو محور عقب و جلوی ماشین منتقل می نماید. به مرور و با استفاده از وسیله در محیط های شرجی و یا گل و لای در صورت وجود ماشین آرسی دو محور با میل گاردن فلزی امکان وجود رسوب و یا چسبیدن خاک با انباشتگی بالا در بخش های مختلف این قطعه وجود دارد که در صورت بروز چنین مشکلی در قسمت نزدیک به بلبرینگ و سر و ته میل گاردن باعث خرابی بلبرینگ و یا ایجاد تغییر وزن میل گاردن در نتیجه لرزش در ماشین خواهد شد.

برای رفع رسوب بر روی میل گاردن ماشین آرسی باید از اسپری های مخصوص رفع رسوب استفاده نمود.

 

بازدید دیفرانسیل 

دیفرانسیل یکی از مهمترین بخش های انتقال نیرو در خودرو های واقعی و حتی ماشین کنترلی است که به علت فشار بالا دارای سطح اصطکاک زیاد بوده و نیازمند مراقبت می باشد.

وجود چرخ دنده های متفاوت در بخش داخلی محفظه RC Car Differential نیاز به روانکاری دائمی دارد. بازدید دوره ای و استفاده از روان کننده های استاندارد دیفرانسیل آرسی کار مانند گریس های مخصوص دف از مهمترین وظایف کاربران در خصوص نگهدار ماشین کنترلی است.

 

شارژ باتری

باتری در تمام مدل و سبک های ماشین آرسی وجود دارد چه سوختی و چه الکتریکی. در ماشین های کنترلی شارژی باتری وظیفه حرکت ماشین و منبع اصلی انرژی است و در ماشین های آرسی سوختی مانند ماشین کنترلی بنزینی و نیترو جهت تامین انرژی الکتریکی گیرنده رادیویی و سرو فرمان (موتور فرمان) را بر عهده دارد.

برای استفاده از  وسیله بهتر است آن را شارژ کامل نماییم ولی در خصوص زمان های طولانی عدم استفاده از ماشین، بسته به ساختار باتری ها مانند انواع لیتیوم یا نیکل با توجه به توضیحات فنی و پیشنهاد تولید کننده شارژ معینی برای باتری در نظر گرفته شده است که عدم توجه به نگهداری شارژ داخلی در میزان معین باعث کاهش شدید طول عمر و راندمان آن خواهد شد.

استفاده صحیح از ماشین کنترلی

زمان حرکت و استفاده تا جای ممکن از حرکات پر فشار و قرار دادن ماشین کنترلی در شرایط سخت جلوگیری نموده و بر اساس طراحی تولید کننده از سطوح مناسب و سازگار با ماشین کنترلی برای استفاده نمایید، برای مثال: نمونه های آنرود در مسیر های صاف و هموار استفاده شود.

در مدل های سوختی از سوخت مناسب و پیشنهادی استفاده گردد. برای مثال: در مدل های بنزینی از ترکیب صحيح بنزین و روغن ویژه موتور های دو زمانه و در مدل های الکتریکی از باتری با ولتاژ مشخص و سازگار با بخش الکترونیکی (اسپید کنترل ماشین آرسی) استفاده گردد.

سرویس و نگهداری صحیح ماشین های رادیو کنترلی حرفه ای  RC Car Maintenance

 

 

فروشگاه کالا 100، مرجع ماشین کنترلی در ایران


 

پیش از خرید ماشین آرسی حتما بخوانید

چه ماشین کنترلی بخرم؟ مرکز فروش ماشین آرسی در ایران
چه ماشین کنترلی بخرم؟

شما هم ممکن است بپسندید