اسکوتر برقی دسته دار یا بدون دسته

اسکوتر برقی دسته دار، اسکوتر هوشمند دسته دار بهتر است یا بدون دسته؟، انواع اسکوتر برقی، بهترین اسکوتر برقی هوشمند جدید و مدل های هار برد بخشی از اطلاعات و پرسش های انواع خودران های فردی هستند که در این مقاله به ان ها می پردازیم.

انواع اسکوتر برقی

اسکوتر برقی  و یا به عبارتی (Hoverboard) که اسکوتر هوشمند و یا Smart Balance Wheel  نیز نامیده می شود دارای سبک های مختلف زیر می باشد:

  • اسکوتر برقی دو چرخ (چرخ طرفین)
  • اسکوتر برقی موتو ویل یک چرخ ایستاده
  • اسکوتر هوشمند مونوویل جفت چرخ (مشابه تک چرخ ولی دارای دو تایر دوبل)
  • اسکوتر برقی مونو ویل صندلی دار
  • مونوویل دسته دار
  • اسکیت اسکوتر هوشمند (اسکیت برد هوشمند تک چرخ)
  • اسکت اسکوتر برقی چرخ پهن (اسکیت برد برقی با چرخ پهن)
  • اسکیت هوشمند کفشی
  • اسکوتر الکتریک دو چرخ در یک راستا (E-Scooter)
  • اسکوتر برقی فرمان دار آنرود
  • اسکوتر نیم دسته (ناین بات)
  • اسکوتر برقی فرمان دار چرخ بزرگ آفرود (Segway)
انواع اسکوتر برقی هوشمند و خودران های الکترونیکی موجود در ایران

با توجه به طراحی های جدید و خلاقانه موارد بالا بخشی از مدل های عمومی و رایج بوده و هر از چندی به تنوع مدل های Smart Scooter  افزوده می گردد.

رایج ترین کدام اسکوتر هوشمند کدام است؟

از ابتدای معرفی عمومی انواع خودران های الکترونیکی هوشمند فردی در سال های 2012 الی 2013 در سطح جهانی بیشتر مدل های جفت چرخ ساز 6.5 اینچ مورد توجه قرار گرفت که به علت سایز متوسط و قابلیت استفاده تمامی رده های سنی و قیمت مناسب از استقبال زیادی برخوردار گشت ولی در موارد حرفه ای و استفاده های صنعتی و یا امنیتی مانند پلیس و یا کنترل فرودگاه مدل های دسته دار بزرگ که با نام سگوی شناخته می شوند نیز بسیار رایج شدند که لازم به ذکر است به خاطر سطح قیمت بسیار بالاتر برای افراد عادی و یا صرفا استفاده تفریح و بازی کودکان آنچنان قابل قبول نیست.

میانگین قیمت

میانگین قیمت اسکوتر برقی جفت چرخ ساده 6.5 الی 10 اینچی در مدل های با کیفیت و دارای استاندارد اولیه حدود 200 الی 300 دلار می باشد که بسته به وجود آپشن های انتخابی مانند وجود اپلیکیشن و یا سیستم صوتی با قابلیت اتصال به گوشی تلفن همراه از طریق بلوتوث متغیر هستند.

لازم به ذکر است در بازار کشور هایی که عدم نظارت کیفی و یا استاندارد بر روی کالا وجود دارد امکان مشاهده مدل های بسیار ارزان قیمت اسکوتر نیز وجود دارد که به علت وجود بخش های بی کیفیت با ایمنی پایین بوده که نیاز به دقت زیاد خریدار و تحقیق پیش از انتخاب و خرید کالا می باشد که متاسفانه در مواردی حتی کالای ارزان با قیمت هایی مشابه موارد اصلی به فروش می رسد.

 

کیفیت دستگاه اسکوتر برقی

بخش های مختلف اسکوتر برقی دارای کیفیت و اجزا متنوعی همچون باتری، برد الکترونیکی اسکوتر، شاسی فلزی، موتور (چرخ)، سیم کشی، پوسته، آپشن های مختلف مانند بلوتوث / اسپیکر، ریموت و یا اپلیکیشن می باشد که تولید کننده با سطح کیفیت و قیمت متفاوتی در بازار عرضه می نماید. برای مثال: شاسی می تواند فلز و یا غیر فلز و همچنین از چندن، آهن، آلومینیم با کیفیت و مقاومت مختلفی برخوردار باشد که تاثیر زیادی بر تحمل وزن و قابلیت گذر از موانع دارا بگذارد.

همچنین موتور الکتریکی با بلبرینگ های با کیفیت و یا سیم پیچ مسی خالص نیز تاثیر زیادی بر اتلاف انرژی و دوام موتور و ارزش اسکوتر دارد.

باتری بخش بسیار مهم دیگری است که در صورت عدم کیفیت و استاندارد های تعریف شده علاوه بر کاهش راندمان و قابلیت پیمایش کافی مسیر می تواند باعث بروز حوادثی همچون انفجار اسکوتر برقی گردد.

 

رنگ اسکوتر

رنگ بدنی و طراحی ظاهری پوسته انواع هاور برد و قاب اسکوتر برقی چه در مدل های دسته دار و چه فاقد دسته بکی از بخش های ظاهری تاثیر گذار بر جذب مشتری و خرید دستگاه می باشد که نیاز است علاوه بر تهیه مدل همگون با سلیقه استفاده کننده از Smart Balance Wheel  به کیفیت رنگ نیز توجه شود.

در موارد زیادی رنگ فاقد لعاب محافظ بوده و نظر به ماهیت وسیله که برای حمل و نقل روی سطح زمین همراه با برخورد های متعدد با اشیا سخت می باد امکان صدمه به رنگ و بروز خط و خش بسیار زیاد است. اذا باید رنگ دارای مقاومت و کیفیت لازم در برابر استفاده مکرر و روزمره را داشته باشد.

رنگ های تولید شده اسکوتر برقی در بازار شامل موارد تک رنگ ساده مانند سفید، مشکی، زرد، سبز، صورتی، طلایی، طوسی، قرمز، رزگلد، قهوه ای، نیلی، زرشکی، آبی، سفید صدفی، سرمه ای، مدادی، نارنجی، سبز ساده و فسفری، فیروزه ای و بسیاری رنگ های ترکیبی دیگر می باشد.

رنگ بندی اسکوتر برقی ها
رنگ بندی اسکوتر برقی ها

در برخی موارد تولید کنندگان علاوه بر رنگ قالب زمینه دارای طرح زیبا بر روی کاور (قاب)اسکوتر هستند مانند انواع طرح و نقش گرافیتی، رپ، تصاویر کارتنی، طرح ارتشی و یا تصاویر شخصیت های سینمایی که در مدل های دسته دار و بدون دسته قابل مشاهده و خرید می باشد.

 

کدام بهتر است ؟ اسکوتر برقی دسته دار یا بدون دسته؟

پرسش فوق یکی از متداول ترین سوالات در زمان انتخاب و خرید مدل های معمولی و یا دسته دار است که خریداران با آن مواجه هستند.

لازم به ذکر می باشد که اسکوتر برقی دسته دار از نظر نحوه فرامین حرکتی قدری با موارد فاقد دسته متمایز می باشد به این شکل که در مدل های Segway حرکت رو به جلو، ترمز گیری و حرکت رو به عقب مشابه مدل های دو چرخ بدون دسته با تغییر زاویه و بدن راکب می باشد ولی از بابت چرخش به طرفین مانند مدل های ساده بدون دسته با فشار جدا بر روی پدال ها قابل انجام نبوده و باید فرمان اسکوتر سگوی را به طرفیت متمایل نمود که با تغییر و شدت زاویه فرمان میزان چرخش نیز تغییر میکند.

محدودیت وزنی، شاسی و حمل و نقل آسان

با توجه به محدودیت تغییر ارتفاع دسته (فرمان) مدل های سگوی  و یا عدم قابلیت تغییر ارتفاع در بعضی مدل ها محدودیت سنی نیز بیشتر است و از طرفی بسیاری از مدل های Segway چرخ بزرگ دارای ابعاد و وزنی بالاتر می باشند که محدودیت حمل و نقل آسان را نیز به دنبال خواهند داشت که در مقابل برتری امکان حرکت آفرود و همه جا رو در مدل های دسته دار چرخ بزرگ چندان به چشم نمی آید.

اسکوتر هوشمند بدون دسته نیز در انواع و سایز های مختلف تولید می شود که از قابلیت و محدودیت های خاص خود برخوردار می باشد.

از مهمترین محدودیت های مدل های دسته دار شاسی ضعیف تر است زیرا شاسی و اسکلت زیر قاب دارای دو بخش مجزا چپ و راست متحرک بوده که بواسطه یک بوش به یکدیگر متصل می باشد و امکان شکستن این بخش در استفاده افراد سنگین وزن و بیشتر است. ضعف دیگر شاسی نیز شکستن قفل محدود کننده سمت چپ و راست شاسی در زمان لرزش و یا واژگونی هاور برد می باشد.

راحتی حمل و نقل و قابلیت استفاده رده های سنی متنوع تر، چابکی در زمان دور زدن همچنین فزونی قطعات و لوازم یدکی و قیمت نازل تر از مزایای برجسته این سبک اسمارت اسکوتر است.

 

نقاط قوت و ضعف اسکوتر دسته دار:

  • شاسی محکم
  • حرکت در مسیر های غیر صاف و آفرود (مدل های چرخ بزرگ / 14 اینچ به بالا)
  • دارا بودن دسته برای راحتی استفاده خصوصا افراد نا آشنا به دستگاه و یا مسن
  • امنیت بیشتر حرکت
  • حرکت روان تر
  • میانگین قیمت بالا
  • محدودیت استفاده افراد کم سن و سال و سبک وزن
  • محدودیت بیشتر لوازم یدکی و قطعات

نقاط قوت و ضعف اسکوتر برقی بدون دسته:

  • حمل و نقل آسان
  • فراوانی قطعه و لوازم
  • میانگین قیمت پایین
  • مانور و فرمان پذیری بیشتر و سریع تر
  • قابلیت استفاده برای وزن های پایین تر
  • شاسی ضعیف تر
  • محدودیت حرکت آفرود (در سایز چرخ کوچک)

 

جمع بندی:

اسکوتر برقی دسته دار با چرخ 8 اینچ بیشتر مناسب استفاده در مسیر های صاف و هموار مانند آسفالت و سنین 8 سال به بالا و مدل های حرفه ای چرخ بزرگ  بالای 12 اینچ با سطح قیمت و کیفیت بالا مناسب استفاده های کاری همچون تردد در فرودگاه، زمین های گلف، ساحل، نیرو های حراست و مسیر های طولانی برای رده سنی بالای 12 سال می باشد.

اسکوتر برقی جفت چرخ بدون دسته با سایز 6.5 و 8 اینچ بیشتر برای افرادی که به دنبال یک خودران عمومی (استفاده تمان اعضای خانواده) با میانگین قیمت پایین و پشتیبانی قطعات و استفاده راکبین کم سن و سال و از حدود 6 سال به بالا و وزن حداقل 18 کیلوگرم به بالا و مدل های 10 اینچ برای سن 8 سال به بالا و وزن بالای 22 کیلو گرم مناسب می باشد.

 

اسکوتر برقی خود تعادل چیست؟ (مشاهده پاسخ)

مشاوره خرید و اطلاع از جدید ترین کالاها در پیج اینستاگرام فروشگاه اسکوتر برقی آسیاوند

فروشگاه اسکوتری برقی کالا 100، مرجع عرضه انواع هاور برد در ایران

 

 

 

شما هم ممکن است بپسندید