مرداد.18

سیستم سوخت رسانی انژکتوری | آموزش Fuel Injection و ECU

سیستم سوخت رسانی انژکتوری - آموزش Fuel Injection

سیستم سوخت رسانی انژکتوری بنزینی / Fuel Injection یک سامانه سوخت رسانی به موتور های احتراقی می باشد که از دهه 80 میلادی به عنوان جایگزینی برای کاربراتور (Carburetor) استفاده گردید.

درباره سیستم سوخت رسانی انژکتور

از زمان پیدایش اولین مدل های اتومبیل و موتور سیکلت  و با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی بهبود عملکرد وسایل نقلیه موتوری نیاز به افزایش راندمان و کارکرد موتور محرکه خودرو نیز احساس می شد که در حدود دهه 90 میلادی با پیدایش سیستم سوخت رسانی تزریقی انژکتوری (Fuel Injector) برای خودرو های بنزین سوز انقلابی در این زمینه به وقوع پیوست.

از مهمترین برتری های سیستم سوخت رسانی انژکتوری نسبت به نسل قبلی خود یعنی کاربراتور میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. کاهش مصرف سوخت
  2. افزایش راندمان موتور
  3. کاهش دما
  4. روشن شدن بهتر انجین
  5. عملکرد خوب در تمام شرایط آب و هوایی
  6. کارکرد دقیق تر موتور
  7. کاهش آلاینده های مضر برای محیط زیست
  8. افزایش قدرت، سرعت و شتاب وسیله نقلیه

در کاربراتور اساس انتقال سوخت به موتور درون سوز با استفاده از تغییر فشار هوا در بخش بالای ژیگلور کاربراتور و مکش می باشد تا محلول بنزین وارد منیفولد هوا و در نهايتا با استفاده از عبور از سوپاپ سوخت به محفظه احتراق منتقل گردد که با استفاده از پیستون کاربراتور میزان عبور سوخت تنظیم میگردد.

در سیستم سوخت رسانی انژکتوری با استفاده از سوزن پاشش، پمپ انژکتور و سیستم کنترل الکتریکی (ECU) و همچنین حسگر های متعدد عمل سوخت رسانی به موتور احتراق بنزینی انجام می پذیرد که بر خلاف حالت کاربراتوری با استفاده از انرژی الکتریکی بصورت تزریقی و پاشش می باشد.

در سیستم های انژکتوری با ارسال میزان دقیق سوخت با نسبت مناسب هوا به موتور محرکه بنزین سوز حداکثر قدرت با حداقل مصرف بنزین بدست می آید.

انواع سیستم های سوخت رسانی انژکتوری:

  • SPI – سیستم سوخت رسانی تک نقطه ای ( Single Point Injection ) در این نوع سیستم انژکتور از یک سوزن پاشش در بالای دریچه گاز استفاده می شود که سوخت را بطور متناوب داخل منیفولد پاشش می نماید.
  • MPI – سیستم سوخت رسانی چند نقطه ای ( Multi Point Injection ) برای هر سیلندر یک سوزن پاشش در بخش قیل از سوپاپ و منیفولد هوا  با زمان بندی مشخص قرار میگیرد
  • GDI – سیستم انژکتوری تزریق مستقیم بر روی پیستون ( Gasoline Direct Injection ) در این نمونه انژکتور برای هر سیلندر یک سوزن پاشش در نظر گرفته می شود ولی در بخش سر سیلندر نصب می گردد و مستقیم عمل پاشش به داخل محفظه احتراق انجام میگیرد.

 

اجزا سیستم انژکتور بنزینی

بخش های متعددی در مجموعه سوخت رسانی Fuel Injection وجود دارد که می توان آنها را به سه دسته کلی زیر تقسیم نمود:

  1. واحد کنترل الکترونیکی (ECU) که کامپیوتر خودرو نیز نامیده می شود که از یک یا چند مدار الکتریکی پیشرفته با قابلیت دریافت سیگنال و انتقال فرامین به عملگر ها تشکیل شده است.
  2. سنسور ها (حسگر ها) بخش هایی می باشند که شرایط مختلف موتور همچنین متغیرهای گوناگون مانند فشار هوا، سنسور سرعت خودرو، سنسور موقعیت میل سوپاپ، سنسور اکسیژن، حسگر گاز های خروجی، دما و موارد دیگر را اندازه گیری نموده و با ارسال به واحد کنترل الکتریکی باعث افزایش دقت صدور فرامین به عملگر ها توسط ECU می شوند.
  3. عملگرهای سیستم انژکتور وظیفه دریافت فرامین صادره از ای سی یو را داشته و بر کنترل کارکرد موتور تاثیر مستقیم دارند که شامل قطعاتی همچون سوزن انژکتور، کویل،پمپ انژکتور، استپر موتور.

 

اجزا و سنسور های سیستم انژکتور بنزینی خودرو
اجزا و سنسور های سیستم انژکتور بنزینی خودرو

شما هم ممکن است بپسندید