اسفند.18

موتورسیکلت سه چرخ | معرفی بهترین Trike Motorcycles

موتورسیکلت تریک و انواع موتورسیکلت سه چرخ، تصاویر و مشخصات و معرفی بهترین تولید کنندگان Trike Motorcycles

موتورسیکلت سه چرخ تریک ( موتور تِرایک)  چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ این پرسش برای افراد نا آشنا با سبک های مختلف Motorcycles پیش می آید، به ویژه زمانی که در اینترنت مشغول مشاهده ویدئو و تصاویر انواع موتور سیکلت ها هستند و یا متون و مقاله های موتوری را می خوانند . برخلاف تصور بسیاری سبک موتور 3 چرخ جدید نبوده و همزمان با پیدایش اولین موتور های دو چرخ معمولی تولید شده است و به اوایل قرن 20 میلادی باز می گردد.

درباره موتورسیکلت های سه چرخ تریک

 

Trike Motorcycles

موتور سنگین سه چرخ تریک که تلفظ صحیح آن (موتور سیکلت تِرایک) است در طراحی آن از 3 چرخ استفاده شده است و محور متحرک عقب و در برخی مدل ها جلو وسیله با دو چرخ قرار دارد که در بسیاری مدل ها چرخ های متحرک و انتقال نیرو که روی محور جفت چرخ قرار دارند مجهز به رینگ اسپرت و لاستیک های پهن و سطح غیر تخت می بوده و مشابه موتور سیکلت سطح روی لاستیک بیضی نمی باشد و بیشتر به چرخ ماشین نزدیک هستند.لازم به ذکر است، پس از گذشت چند دهه از اولین مدل های تریک، سبک دیگری از موتور های سه چرخ (دو چرخ عقب کلاسیک) مواردی با دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب نیز وارد بازار شد که بیشتر به طراحی های جدید و اسپرت تعلق داشته و در بعضی مدل ها از چرخ هایی با پهنای کم و مشابه موتورسیکلت های معمولی استفاده شده است و در بعضی دیگر از رینگ و لاستیک خودرویی با پهنای بیش از 180 میلیمتر که بعضا دارای اتاق و کابین نیز می باشند و شباهت بیشتری به یک خودرو دارند و برای مسیر های شهری و  کاملا هموار مناسب می باشند.

Trike Motorcycles, Pictures, Information, Types and Manufacturers
Trike Motorcycles, Types and Manufacturers

اغلب موتور سیکلت های تریک از حجم های بالای 250 سی سی برخوردار می باشد زیرا با توجه به ابعاد بزرگتر شاسی و همچنین وزن بالای موتور که به علت وجود رینگ های بزرگ و سنگین مانند خودرو می باشد انرژی لازم برای دسترسی به شتاب و یا سرعت های مورد نیاز و حرکت در مسیر های غیر شهری با پیشرانه های حجم پایین ممکن نیست. برخی پیشرانه های موتور سه چرخ دارای حجم های بالای 1800 سی سی می باشند.

 

آیا موتور سیکلت های سه چرخ، خودرو محسوب می شوند؟

یک سوال متداول شباهت نسبی ساختار موتور های سه چرخ تریک با خودرو است که باعث بروز این پرسش می شود که آیا تریک موتور ها نیاز به گواهی نامه رانندگی ماشین دارند و یا ان ها شامل نوع هزینه های خودرویی مانند مالیات، حق پارکینگ و موارد مشابه  دیگر می گردند؟

پاسخ به پرسش های فوق کاملا بر اساس نوع Trike Motorcycle، حجم انجین ابعاد و قوانین کشور مربوطه متغیر است. تا جایی که در برخی موارد قوانین مشابه و شبیه به خودرو وضع شده است (خصوصا در مدل های دو چرخ در جلو و دارای کابین مانند مدل 2019 Arcimoto FUV Evergreen) و در بعضی موارد کاملا مشابه  موتور سیکلت های دو چرخ است.

آیا موتور سیکلت سه چرخ خودرو محسوب می شود؟

 

امنیت موتورسیکلت های سه چرخ تریک بیشتر است و یا موتور سیکلت دو چرخ؟

بصورت کلی پاسخ بلی است ولی نیاز به توضیح دارد زیرا بر اساس شرایط مختلف استثنا های زیادی نیز وجود دارد که باعث امنیت بیشتر موتور های دو چرخ نسبت یه مدل های سه چرخ می گردد.

در حالت عادی به علت وجود سه نقطه تماس و سطح مقطع بزرگتر با زمین و چسبندگی بیشتر از طریق لاستیک های پهن Trike Motorcycles  از اصطکاک بیشتری برخوردار بوده و خصوصا در مسیر های لغزنده مانند برف و باران تعادل و فرمان پذیری بیشتر می باد و می توان از ترمز گیری با شدت بیشتری استفاده نمود که این امر باعث کاهش احتمال واژگونی و تصادف موتورسیکلت در شرایط های مشابه می گردد ولی در زمان مانور های لحظه ای  و پیچ های تند بسته به شرایط امکان عدم قابلیت گذر از مسیر های محدود به علت عرض بیشتر موتور تیریک وجود دارد و همچنین در مقابل لیز خوردن موتور های دوچرخ مدل های سه چرخ نیز با شرایطی مشابه چپ کردن و یا انحراف قسمت پشت موتور مواجه  هستند که بیشتر در گذر با سرعت های بالا در پیچ های تند به وقوع می پیوندد.

امنیت موتورسیکلت های سه چرخ تریک بیشتر است و یا موتور سیکلت دو چرخ؟

 

مزایای موتور سیکلت تریک

در کنار برخی محدودیت ها مزایای موتور سیکلت های تریک (موتور سنگین سه چرخ) نیز بسیار زیاد است و همین امر باعث وجود علاقه مندان بسیار زیادی به این سبک در سطح جهانی شده است.

بسیاری از افراد، خودرو های کروک با قابلیت باز و بست سقف را به علت ارتباط بیشتر با فضای بیرون از خودرو و دید بهتر محیط را می پسندند، حال شتاب و سرعت یک خودرو اسپرت از نوع Convertible با هیجان بیشتر، دید محیطی وسیع تر، میانگین قیمت و هزینه های نگهداری پایین تر از یک خودرو لوکس و سواری نرم  تر را در نظر بگیرید،  تمام اینها در یک موتورسیکلت تریک خلاصه می شود.

 

تولید کنندگان موتور سه چرخ

سبک تریک شامل برخی تولید کنندگان مشهور می شود و البته بعضی از برند های مطرح موتورسیکلت سازی تا کنون در این سبک فعالیت و تولیدی نداشته اند.

از برترین و مشهورترین تولید کنندگان موتورسیکلت های سه چرخ Trike می توان به این برند های اشاره نمود:

  • Harley-Davidson
  • Yamaha niken gt
  • Can-Am
  • Spyder
  • Piaggio
  • TriGlide
  • Wazuma
  • Eccity

لازم به ذکر است برخی کمپانی ها مستقیما سبک موتور سه چرخ را تولید نمی کنند ولی به علت وجود محصولاتی با پتانسیل تغییر کاربری از محبوبیت زیادی برای ارتقا و تغییر به سبک Trike Motorcycles  برخوردار می باشند که از مهم ترین برند های مورد استفاده برای تغییر به تریک کمپانی HONDA و سری GOLDWING GL می باشد.  بسیاری از کیت های تغییر سبک و کاربری ساخته شده از سایر برند های سازنده لوازم جانبی موتور در بازار موجود می باشد و می توان بصورت استاندارد نسبت به تغییر موتور دو چرخ به حالت سه چرخ اقدام نمود.

 

نویسنده و گرد آورده مطلب: Arash_Karma


ویدئو معرفی بهترین موتورسیکلت های سه چرخ

 

 

 

مشاهده موتور سیکلت های سه چرخ در وب سایت کمپانی  Piaggio

شما هم ممکن است بپسندید