مشاوره خرید و اطلاعات مهم در باره لوازم یدکی کی تی ام و موتور سنگین همراه با تصاویر، مشخصات و لیست قیمت کالا

کمپانی اتریشی KTM Sport Motorcycle AG از سال 1934 تولیدات خود در زمینه طراحی و ساخت موتورسیکلت را شروع و از سال 1992 بخشی از خط تولید محصولات خود از جمله سری Duke Motorcycles  را به هند منتقل و با مشارکت کمپانی باجاج اقدام به تولید آن نمود. پس از چند دهه تولید و پیشرفت روز افزون برند کی تی ام، این تولید کننده پر آوازه اقدام به تولید سایر وسایل نقلیه از جمله خودرو اسپرت KTM X-Bow  و انواع دوچرخه های حرفه ای اشاره نمود.

خرید لوازم یدکی کی تی ام

با توجه به محدودیت های تهیه برخی لوازم یدکی موتور سیکلت های ورزشی و سنگین خصوصا مواردی که توسط کمپانی های مونتاژ کننده و یا وارد کننده داخلی معرفی نشده اند و تا کنون عرضه نگردیده اند محدودیت های فراوانی در  خصوص تهیه Spare Parts نیز وجود دارد. از طرفی به طور میانگین ارزش و قیمت لوازم یدکی برند هایی اروپایی مانند KTM نیز قدری بیشتر از موارد ژاپنی و بسیار متفاوت تر از موتور های چینی است که البته یاد آور می شویم این تفاوت قیمت رابطه مستقیم با کیفیت بسیار بالای اجزا و لوازم تشکیل دهنده موتور سیکلت های برند کی تی ام می باشد.

خرید لوازم یدکی کی تی ام در ایران به دو روش اصلی تهیه از فروشگاه های نزدیک به محل سکونت یا نمایندگی های معتبر (برای مدل های عرضه شده بصورت قانونی و رسمی) بصورت حضوری و یا تهیه از طریق فروشگاه های اینترنتی که شامل وب سایت ها و یا شبکه های اجتماعی  می باشد.

خرید لوازم یدکی و قطعات کی تی ام

رایج ترین لوازم یدکی مصرفی کی تی ام شامل بخش هایی میباشد که در معرض فشار حداکثری می بوده و از استهلاک بیشتری نسبت به میانگین قطعات موتور برخوردار هستند:

  • صفحه کلاچ: این بخش وظیفه قطع و یا وصل انتقال قدرت بصورت کامل و یا نیمه که اصطلاحا نیم کلاچ نامیده می شود را دارد و در موتور های ورزشی و پر قدرت تحت فشار کاری بالا و استهلاک زیادی می باشد و پس از مدتی با توجه به شرایط استفاده اصطلاحا ضعیف شده و نیاز به تعویض دارد.
  • رینگ و پیستون: این قطعه متحرک داخل سیلندر موتور بوده و نیروی انفجار حاصله از احتراق داخلی انجین را به شاتون و سپس میلنگ منتقل می نماید و به مرور زمان دچار ساییدگی در بخش رینگ و یا خود پیستون می گردد که از تاثیرات آن به کاهش کمپرس و توان موتور و روغن سوزی اشاره نمود.
  • سیلندر: این بخش در پیشرانه بخش ثابت است و از طریق بوش بصورت استوانه ای شکل پیستون را در بر میگیرد وظیفه مهار نیروی حاصله از احتراق گاز های مخلوط شده با سوخت را داشته تا بر اثر آن پیستون به حرکت خود ادامه دهد و به مرور بر اثر سایش با رینگ دچار تغییر شکل و ساییدگی می شود و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد.
  • قطعات سر سیلندر: که از اهمیت زیادی برخوردارند بخش های مانند سوپاپ ها که وظیفه عبور و یا جلوگیری از عبور هوا و یا سوخت داغ را دارند تحت فشار با لا بوده و پس از مدتی نیاز به سرویس و یا تعویض دارند در غیر این صورت موجب کاهش شدید قدرت و راندمان انجین می شوند. بخش دیگر سر سیلندر موتور سیکلت کی تی ام میل سوپاپ است که به عنوان یکی از حساس ترین قطعات داخلی انجین شناخته می شود و با چرخش دورانی خود زمان باز و بست سوپاپ را کنترل می نماید ولی پس از  استفاده طولانی مدت امکان صدمه و تغییر شکل زاویه انحنای بادامک وجود دارد که در هر سرویس و یا تعمیر بخش سر سیلندر نیاز به بازدید آن می باشد. یکی از معضلات پیشرانه های درون سوز چهار زمانه وجود دود است که می تواند ماشین از کاسه نمد لاستیک گاید سوپاپ باشد و در موتور های کی تی ام نیز در صورت فرسودگی مشهود بوده و در دسته قطعات پر مصرف در زمان تعمیر محسوب می شود.
  • لاستیک: نه تنها در موتور سیکلت بلکه در تمامی وسایل نقلیه زمینی که از لاستیک در تماس بر زمین استفاده می کنند به عنوان یک بخش مصرفی یاد می شود و در موتور سیکلت های KTM دارای تنوع ابعاد زیاد می باشد و بسته به سبک و مدل طول عمر و استهلاک آن متفاوت است.
  • لنت ترمز: Brake Pads  یا لنت ترمز در چرخ عقب و جلو موتور سیکلت وجود داشته و از مهمترین بخش های ایمنی می باشد نیاز به مراقبت و بررسی دائمی داشته و در صورت کاهش ضخامت توصیه می گردد نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. لازم به ذکر است در برخی مدل های کی تی ام لنت ترمز از استاندارد یکسانی برخوردار بوده و کاملا مشابه است.
  • فیلتر روغن و هوا: در موتور کراس و انواع آفرود مانند Enduro یا Adventure به علت سبک و مسیر های مورد استفاده ذرات خاک به سرعت بر کیفیت و عملکرد فیلتر ها تاثیر گذاشته و نیاز به تعویض آن ها می باشد. لذا فیلتر از بخش های پر مصرف در موتور سیکلت های ورزشی است که با هر تعویض روغن نیاز به سرویس و تعویض این بخش نیز وجود دارد.

 

عجایب خودرو و موتورسیکلت در پیج اینستاگرام آرش کارما
عجایب خودرو و موتورسیکلت در پیج آرش کارما

موتور سیکلت های رایج KTM در ایران

با توجه به تنوع زیاد محصولات کی تی ام و علاقه مندان زیاد به KTM Motorcycles بخشی از محصولات این کمپانی بصورت مستقیم از طریق شرکت های وارد کننده مجاز بصورت قانونی و جهت تردد در خیابان به همراه سند و پلاک و برخی دیگر صرفا جهت استفاده های ورزشی در پیست های مسابقه با سند و بعضی از موتور ها نیز بصورت محدود توسط افراد به شکل قانونی از مبادی گمرکی کشور وارد و ترخیص شده اند که در بازار قابل تهیه  می باشند و یا خرید و فروش می شوند و دسته دیگر نیز موتورسیکلت های قاچاق بوده که خارج از عرف قانونی بدون پرداخت عوارض و گمرکی وارد شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله موتور های کی تی ام در ایران که تقریبا شامل تمامی مدل های تولیدی این برند است می توان به این موارد اشاره کرد:

  •  دوک ( از مدل 125 سی سی تا 390 تولید کمپانی باجاج هندوستان بوده و در ایران نیز بصورت قانونی به همراه با سند رسمی عرضه می گردد و شامل رایج ترین محصول این کمپانی در ایران است)
    • 125 DUKE
    • 200 DUKE
    • 250 DUKE
    • 250 DUKE
    • 390 DUKE
    • 620 DUKE
    • 640 DUKE
    • 690 DUKE
    • 790 DUKE
    • 990 SUPER DUKE
    • 1290 SUPER DUKE R
    • 1290 SUPER DUKE GT
  •  آر سی (موتور های KTM RC با انجین های مشابه سری دوم و تا حجم 390 سی سی در ایران بصورت قانونی همراه با مدارک قابل تهیه می باشد و نسبت به سری Duke کمتر به چشم می خورد)
    • 125 RC
    • 200 RC
    • 250 RC
    • 390 RC
    • 690 RC
    • 990 RC
  • SX (دارای محصولات متنوع موتور کراس ویژه پیست و مسابقات که در ایران قابل خرید می باشد)
    • SX 85
    • SX 85 II
    • SX 250
    • SXF 250
    • SXF 450
    • SX 50
    • SX 65
  • EXC (سری اندرو که مناسب مسیر های آفرود است)
    • EXC 250
    • EXC 300
    • EXC-F 248
    • EXC-F350
    • EXC-F 450
    • EXC-F500
  • Adventure (سبک دو منظوره استفاده آفرود و آنرود و طی مسیر های طولانی مانند مسابقات صحرا نوردی)
    • 250 Adventure
    • Adventure 390
    • 790 Adventure
    • 990 Adventure
    • 1190 Adventure

لازم به ذکر است تولیدات موتور سیکلت های کی تی ام محدود به موارد فوق نبوده و بسیاری از مدل های دیگر نیز وجود دارند از جمله سری ایندرو الکتریکی (E-XC) که به علت کمیابی در بازار ایران در این لیست درج نشده و به شکل اختصاصی در مقاله مربوط به محصولات KTM قابل مشاهده است.

 


نویسنده و گرد آورده مطلب: Arash_Karma

مشاهده وب سایت رسمی کی تی ام 

اطلاعات و اخبار موتور سیکلت

شما هم ممکن است بپسندید

نظرتان را بنویسید