کلاه کاسکت

کلاه کاسکت / کلاه ایمنی موتور سیکلت

Motorcycle Helmet و یا کلاه موتور سواری به عنوان اولین و مهم ترین وسیله ایمنی در استفاده از موتور سیکلت دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

رواج استفاده از کلاه کاسکت موتور سواری به سال 1914 باز می گردد. با گذشت زمان تغییراتی در ساختار ظاهری و کیفیت این وسیله ایمنی بوجود آمده است ولی ماهیت Helmet همچنان محافظت از سر راکب موتورسیکلت در تصادف و برخورد با اشیاء و یا زمین می باشد.

مشخصات فنی، اطلاعات مهم، معرفی تولید کنندگان و برند های کلاه کاسکت - کلاه ایمنی موتور سیکلت Motorcycle Helmet
کلاه کاسکت – کلاه ایمنی موتور سیکلت

سبک های کلاه کاسکت

هر نوع موتور بسته به طراحی و کاربرد دارای کلاه ایمنی خاص خود می باشد که توسط تولید کنندگان مرجع در این خصوص طراحی و تولید شده اند. در زیر سبک های استاندارد و تعریف شده کلاه کاسکت را نام می بریم:

  • Full Face Helmet  یا به عبارتی کلاه کامل و محافظ کل سر جهت حداکثر ایمنی مناسب برای Super Sport Motorcycles /  موتور ریس
  • Modular یا فک متحرک کلاه ایمنی موتورسیکلت با قابلیت باز و بست بخش جلویی کلاه دارای قابلیت قفل مناسب برای استفاده های شهری و مسافرتی همچنین  Street Motorcycles.
  • Open face که دارای طراحی کلاسیک و آشنایی برای عموم می باشد و کلاه کاسکت 3/4 نیز نامیده می شود به این شکل که فاقد بخش جلویی و فک می باشد. که در برخی مدل ها دارای تلق محافظ (Visor) و در مواردی بدون شیشه جلو کلاه است.
  • Half helmet شباهت زیادی به کلاه موتور سواری اپن فیس دارد با این تفاوت که بخش پشت سر را محافظت نکرده و شبیه یک گوی نصفه است. این Helmet بیشتر مورد علاقه سبک هارلی دیویدسون و چاپر سواران می باشد.
  • Off-road در فارسی کلاه کراسی نیز نامیه می شود دارای طراحی و ساختاری متفاوت و مناسب برای پیشت می باشد دارای فکی کشیده و آفتاب گیر در بالا است. بصورت پیش فرض فاقد تلق بوده و جهت محافظت از چشم باید از عینک موتور کراس بصورت جدا و نصب بر روی کلاه کاسکت پس از گذاشتن کلاه بر سر اقدام نمود.
  • Dual-sport همان گونه که از نامش پیداست دو منظوره بوده و بسیار شبیه کلاه آفرود در سبک موتورکراس می باشد با این تفاوت که برای استفاده های تفریحی غیر مسابقه، جاده با سرعت های متوسط و حتی شهری نیز قابل استفاده است. تفاوت اصلی آن وجود ویزور و تلق شیشه ای جلو با قابلیت باز و بست همچنین عینک آفتابی متحرک در برخی مدل ها می باشد.
آشنایی با سبک های کلاه کاسکت موتور سیکلت Motocross Helmet / Full Face / Modular 
سبک های کلاه کاسکت

 

کدام  سبک کلاه کاسکت بهتر است؟

پیش از هر چیز جهت انتخاب بهترین کلاه کاسکت باید از کاربری کلاه، نوع استفاده و سازگاری با موتور مورد استفاده اطمینان داشت. با توجه به تنوع موتورسیکت ها در بخش لوازم ایمنی موتور نیز تنوع و تفاوت در کاربری و عملکرد این ابزار محافظت از سر موتور سوار وجود دارد.

برای مثال موتورسیکلت های ورزشی مانند Motocross با توجه به نوع استفاده و محیط مانور آن نیاز به یک کلاه ایمنی با دامنه دید باز و قابلیت باز بست محافظ چشم (عینک کراس) می باشد  که off-road Helmet نامیده می شوند و همچنین به علت صدمات و برخورد های شدید از روبه رو در مسیر پیست، قسمت فک کلاه ایمنی فاصله زیادی تا صورت و بخش چانه موتور سوار داشته تا در صورت بروز ثانحه و برخورد بخش جلوی Helmet با فرمان موتور یا اشیاء صورت موتور سوار با کلاه برخوردی نداشته باشد. بنابر این کلاه های افرود  ایده آل برای موتور کراس بوده ولی از حیث نفوذ پزیری باد و صدا ضعیف تر از نمونه های آنرود و موتور ریس می باشند، لذا استفاده از آنها با موتور های سرعتی دارای مشکلاتی از جمله نفوذ باد و صدا همچنین باعث بروز تداخل در تعادل سر موتورسوار در سرعت های زیاد خواهد شد.

در خصوص کلاه ایمنی موتور های سرعتی (Superbike Helmets) نیز طراحی ویژه ای وجود دارد که تمرکز اصلی در کنار استحکام عدم نفوذ باد و صدا به داخل هِلمِت می باشد. در مورد انواع Scooter Motorcycles, Moto Chopper نیز کلاه های تخصصی و مناسب با هر یک وجود دارد که می توان به مدل های Open Face و Half Helmet اشاره نمود که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

بنابراین با توجه به نوع موتور و مسیر حرکتی پیش رو باید از کلاه کاسکت مرتبط با استایل و سبک موتورسیکلت اتفاده نمود.

 

بهترین برند های کلاه ایمنی موتور سیکلت کدام است؟

با توجه به سابقه طولانی از پیدایش Motorcycles  و همچنین تولید کنندگان مطرح لوازم جانبی و ایمنی موتور  برندهای متنوع با استاندارد های کیفی در سطح جهانی وجود دارند که البته از نظر قیمت و در صورت تبدیل به عدد ریالی داراز تفاوت زیادی با اجناس کیفیت متوسط موجود در بازار می باشند که عمدتا ساخت چین و گرید کیفی پائین هستند.

تولید کنندگان مشهوری از کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن در صنعت ساخت کلاه کاسکت های حرفه ای حضور دارند که در ادامه به نام برخی اشاره خواهیم نمود.

بهترین برند های کلاه کاسکت موتور

  • AGV ساخت ایتالیا
  • Shoei ژاپن
  • LS2 اسپانیا
  • Shark فرانسه
  • Arai ژاپن
  • Bell آمریکا
  • Nolan ایتالیا
  • X-Light ایتالیا
  • Scorpion آمریکا

لازم به ذکر است میانگین قیمت کلاه کاسکت های با کیفیت از حدود 200 دلار آمریکا شروع و در برخی مدل ها تا بیش از 1000 دلار تولید و عرضه می شوند.

 

ساختار  کلاه کاسکت / Motorcycle Helmet

در گذشته و موارد اولیه کلاه ایمنی موتور فقط از یک بخش کاسه ای شکل پلاستیکی و یا در مواردی فلزی با ابر داخلی تشکیل می شد که به مرور و همراه با تکنولوژی کلاه کاسکت ها نیز دارای ساختاری پیچیده تر، با کیفیت تر، سبک تر و دارای آپشن های بیشتر شدند.

Motorcycle Helmet و یا به عبارتی کلاه ایمنی موتور بسته به کاربرد دارای تفاوت هایی نسبت به یکدیگر می باشند ولی بصورت کلی از قسمت های زیر تشکیل شده اند:

  • پوسته بیرونی که ممکن است بر اساس طراحی از یک یا چند لایه تشکیل شده باشد و با نام Shell مشخص می شود.
  • تلق / شیشه محافظ جلو که در اکثر موارد متحرک و دارای دامنه حرکت بیش از 120 درجه به منظر باز و بست کامل بدون ایجاد مشکل برای فضای پیش روی صورت موتور سوار می باشد و عموما از جنس پلاستیک و یا پلی کربنات با کیفیت های متفاوت است که در مدل های اصلی و با کیفیت دارای استاندارد ضد خط و خش می باشند.
  • قفل زیر چانه که در تمام کلاه کاسکت ها وجود دارد و از الزامات Helmet می باشد چراکه در صورت فقدان وجود این قسمت بر اثر تصادف و ضربه امکان باز و جدا شدن کلاه پیش از برخورد اصلی سر موتور سوار به مانع و یا اشیاء وجود دارد و توصیه می شود همیشه و در زمان حرکت بند و اتصال زیر چانه در حالت بسته باشد.
  • بخش داخلی کلاه ایمنی موتور سیکلت که از چند قسمت مانند فوم سفت و ابر با روکش پارچه ای تشکیل شده که در بعضی مدل ها از ترکیب چرم نیز در بخش های حاشیه پارچه داخلی استفاده می گردد.
  • قیمت گوشی که در مدل های حرفه ای بخشی خالی برای نصب کیت بلوتوث جهت ارتباط با گوشی موبایل هوشمند می باشد و در برخی دیگر بصورت پیش فرض این قسمت که شامل بلندگو، کیت الکترونیکی و میکروفون می باشد از پیش و توسط تولید کننده نصب و بصورت آماده ارائه می گردد.
  • آفتاب گیر که در مدل های ورزشی و یا خیابانی مانند کلاه اسکوتر بیشتر به چشم می خورد و در بعضی موارد متحرک و قابلیت تنظیم دارد تا بتوان از تابش مستقیم نور خورشید به چشم جلوگیری نمود
  • عینک آفتابی داخلی که در کلاه کاسکت های جدید بصورت متحرک با قابلیت باز و بست از طریق دکمه بیرونی تعبیه شده است و بیشتر در سبک های  خیابانی و غیر مسابقه ای دیده  می شود.
  • فک متحرک بخشی از جلوی کاسکت است که در نمونه هایی که کلاه از دو قسمت اصلی و جلویی تشکیل شده اند دیده می شود که با فشار دکمه قفل در بخش جلویی فک کلاه ایمنی بصورت  چرخشی تا 160 درجه براحتی باز و موتور سوار بی نیاز از جدا نمودن کلاه کاسکت از سر می تواند امور معمول مانند صحبت کردن و یا نوشیدن را در حالت توقف انجام دهد.
  • بخش های عبور جریان هوا که اغلب ار جلو شروع و مجاری آن پس از گذر از داخل و جداره بین ابر و فوم از کناره و پشت کلاه ایمنی موتور خارج می شوند وظیفه خنک کردن و جلو گیری از بوجود آمدن بخار را نیز دارند.

 

انتخاب سایز مناسب کلاه ایمنی موتور / کدام سایز برای من بهتر است؟

کلاه کاسکت های بصورت پیش فرض دارای تعریف مشخصی از بابت ابعاد و اندازه فضای داخلی، ضخامت و حجم کلی می باشند که برای تولید کنندگان تعربف شده و مشخص می باشند. معمولا سایز کلاه ایمنی موتور در پشت Helmet و قسمت پایین آن با تگ چسبی، چاپ دائم با علائم اختصاری و یا داخل کلاه با تگ پاچه ای مشخص می گردد.

برای مشخص نمودن کلاه هم ساز بدون تست و خرید از راه دور دو روش پیشنهاد می گردد که یکی تناسب کلی وزن، جنسیت و یا سن  جهت انتخاب  می باشد و دیگری استفاده از متر خیاطی و اندازه گیری قطر سر در بخش خاصی مطابق راهنمای تصویری است.

مشخص نمودن کلاه ایمنی موتورسیکلت متناسب با سایز فرد از طریق مشخصات ظاهری:

  • XS بسیار کوچک – سایزی می باشد که در گروه سنی ب / ج و برای محدوده سنی زیر 13 سال مناسب است.
  • S کوچک – سایز ویژه کودک و نوجوان است و بیشتر برای موتور سواران زیر 16 سال توصیه می گردد.
  • M متوسط – بصورت پیش فرض این ساز برای نوجوانان و خانوم ها در حالت عادی با وزن متوسط 50 الی 70  کیلوگرم و یا آقایان با اندامی ریز نقش کاربرد دارد.
  • L بزرگ – سایز پر طرفدار کلاه کاسکت و عرف اکثر موتور سواران خصوصا آقایان در محدوده وزنی 60 الی 100 کیلو گرم با اندامی متوسط و قد 170 الی 190 سانتی متر.
  • XL بزرگ تر از معمول – ایده آل برای افراد درشت اندام و یا دارای سری درشت در محدوده وزنی بالای 100 کیلو گرم.
  • XXL خیلی خیلی بزرگ – مناسب برای افراد بسیار درشت اندام با وزن و قدی بسیار متفاوت از میانگین جامعه (مثال: وزن بالای  150 کیلو گرم با سرو صورتی درشت)

*لازم به ذکر است که موارد بالا تجربی و حدودی می باشد. لذا در صورت خطا در انتخاب کلاه کاسکت مناسب و سایز دقیق، مسئولیتی به عهده فروشنده نمی باشد.

مشخص نمودن سایز کلاه کاسکت مناسب با استفاده از اندازه گیری دور سر  (پیشانی):

  • 53 الی 54 سانتی متر قطر دور سر  سایز XS مناسب است.
  • 55 الی 56 سانتی متر سایز S
  • 57 الی 58 سانتی متر سایز M
  • 59 الی 60 سانتی متر سایز L
  • 61 الی 62 سانتی متر سایز XL

در مورد سایز بندی به روش بالا نکنه قابل توجه در رابطه با افراد چاق با صورتی پهن و گوشتی در قسمت گونه  می باشند که ممکن است بخش پیشانی معمول ولی گونه هایی بزرگ تر داشته باشند که نیاز به دقت بیشتر در زمان انتخاب Motorcycle Helmet می باشد.

سایز کلاه کاسکت مناسب با استفاده از اندازه گیری دور سر Motorcycle Helmet Sizing
سایز کلاه کاسکت مناسب با استفاده از اندازه گیری دور سر Motorcycle Helmet Sizing

نکته مهم: با توجه به ساختار داخلی و بخش فوم همچنین ابر و پارچه بر اثر گذشت زمان و استفاده های مکرر قدری تغییر ساز حتی در کلاه های برند نیز وجود دارد تا جایی که پس از گذشت یک سال (میانگبن 1000 ساعت استفاده) امکان افزایش فضای داخلی کلاه تا نیم ویا حتی یک سایز می باشد. به همین جهت بسیاری  از خریداران و موتور سواران حرفه ای ترجیح می دهند از سایز کوچکتر به منظور جلو گیری از این مشکل استفاده نمایند. دلیل دیگر خرید سایز کوچکتر برای حرفه ای ها اطمینان از عدم لرزش و اصطلاحا “لق زدن” کاسکت در مسیر های پر لزش و دست انداز دار مانند  پیست موتور کراس و یا جلو گیری از انحراف و جابجایی کلاه بر سر Motorcycle Riders  در سبک موتور ریس و سرعت های بالای 200 کیلومتر بر ساعت که فشار باد بسیار زیاد است.

 

فروشگاه لوازم ایمنی موتورسیکلت کالاصد عرضه کننده پوشاک و کلاه کاسکت از برند های مطرح

مشاوره خرید در پیام رسان واتس اپ / تلگرام از طریق خط: 09369705003

 

 

حق نشر مطالب فوق برای فروشگاه Kala100.ir محفوظ است و در صورت کپی برداری بدون درج لینک / آدرس پیج بصورت قطعی پیگیری قانونی و جدی به عمل خواهد آمد.