اسفند.14

لوازم یدکی موتور سنگین | Motorcycle Spare Parts and Accessories

خرید قطعات و لوازم یدکی موتور سنگین در ایران

موتورسیکلت های سنگین به آن دسته از Motorcycles گفته می شود که دارای حجم بالای 400 سی سی بوده و دارای محدودیت تردد در کشور ایران می باشند، به عبارتی واژه “موتور سنگین” بیشتر در زبان فارسی و فرهنگ موتور سواری ایرانی رایج می باشد که بیشتر به علت وضع قانون محدودیت شماره گذاری و تردد موتور سیکلت های بالای 250 سی سی در گذشته تصویب شده است و به طور کلی موتور سیکلت های موجود به دو دسته سبک و سنگین تقسیم شده اند و لزوما ارتباطی با وزن موتور ندارد. البته لازم به ذکر است در حجم های مختلف موتورسیکلت در بازار جهانی در مواردی واژه “heavyweight” بکار برده می شود که بیشتر مربوط به موتور هایی با ابعاد بزرگ، شاسی سنگین و حجم موتور بالای 750 سی سی می باشد که از معروف ترین موتور های شناخته شده و پر طرفدار کلاس هوی ویت می توان به هارلی دیویدسون مدل “Fat Boy” اشاره نمود.

لوازم یدکی موتور سنگین motorcycle spare parts and accessories Shop in Iran
لوازم یدکی موتور سنگین motorcycle spare parts and accessories Shop in Iran

خرید لوازم یدکی موتور سیکلت در ایران

یکی از مشکلات تمامی موتورسواران خصوصا موتور های سنگین عدم دسترسی آسان به لوازم یدکی و تجهیزات موتور سواری حرفه ای است که در بخش لوازم یدکی شرایط قدری سخت تر نیز می باشد و این به علت عدم حضور نمایندگی های معتبر و سازندگان موتورسیکلت در ایران بوده که به واسطه آن موتورهای نامتعارف به صورت غیر انبوه توسط علاقه مندان در این حوزه وارد میگردد و فاقد پشتیبانی قطعات و لوازم یدکی می باشد. لازم به ذکر است به مجموعه لوازم یدکی و تجهیزات موتورسیکلت Motorcycle Accessories  هم گفته می شود.

بخش های مختلف و رایج موتور سیکلت و قطعات مهمی که دائما در بازار این وسیله شاهد پیگیری مشتریان می باشیم شامل موارد زیر است:

لوازم مصرفی مکانیکی و قطعات موتور سنگین

رینگ پیستون و شاتون: این بخش متحرک و مصرفی در تمامی موتور سیکلت های با انجین های درون سوز که شامل اکثر موتورسنگین های رایج و حال حاضر بازار است یکی از دغدغه های مالکین می باشد. برند های متنوعی از تولید کنندگان Motorcycle Piston و Con Rod  در بازار موجود است که با توجه به توضیحی که پیشتر داده شد متاسفانه به دلیل عدم حضور مستقیم برند های اصلی تولید کننده موتورسیکلت و قطعات بسیاری از اجناس و لوازم یدکی موتور از کیفیت مطلوبی برخوردار می باشند و نیاز به تحقیق و دانش لازم در زمان انتخاب و خرید لوازم یدکی موتور (Motorcycle Spars) می باشد.

 

قطعات و لوازم  سر سیلندر: بخش سر سیلندر دارای قطعات متحرک و مکانیکی زیادی با کارکرد در فشار بالا می باشد که یکی از عمده علت های روغن سوزی و نیاز به تعمیر موتور سیکلت به غیر از رینگ و پیستون در این قسمت رخ میدهد. سوپاپ، میل سوپاپ، زنجیر تایم و یا میل تایپیت، لاستیک گیت سوپاپ و سیت سوپاپ بخش های مهم سرسیلندر هستند که در صورت خرابی نیاز به تعویض و یا تعمیر دارند.

 

سیلندر و سرسیلندر موتور سنگین: بخشی از موتور است که کمتر از رینگ و پیشتون و یا قطعات سرسیلندر نیاز به تعویض دارد و در رده دوم استهلاک دسته بندی کی شود ولی گاها بر اثر عدم سرویس به موقع، تصادف های شدید، تعمیر غیر اصولی و یا کار کرد بسیار زیاد انجین نیاز به تعمیر و یا تعویض بخش هایی از سیلندر و یا سر سیلندر می باشد که از جمله آن می توان به تعویض بوش سیلندر و یا کف سابی سرسیلندر اشاره نمود که در برخی موارد نیز تهیه و نو سازی مجدد این بخش تهیه میگردد.

 

 کلاچ موتورسیکلت: به عنوان یک واسطه  و اتصال اصطکاکی بین موتور محرکه ( Motorcycle Engine) و جعبه دنده / چرخ در موتورسیکلت می باشد و با توجه به تحمل فشار بالا جهت انتقال دائم نیرو و سایش مکرر در زمان نیم کلاچ و تعویض دنده یکی از مهم ترین مجموعه قطعات مصرفی موتور سنگین بوده که در صورت عدم استفاده از نمونه های با کیفیت و اصلی طول عمر بالایی در موتور سیکلت نخواهد داشت.بخش Motorcycle Clutch از چند بخش صفحه کلاچ، چهار شاخ،دیسک، فنر، پیچ های مخصوص، هزار خاری و سایر قطعات تشکیل شده است که معمولا کلاچ در موتور سنگین از تعداد بیشتری صفحه دیسک و پلیت کلاچ نسبت به موتور های معمولی 125 برخوردار می باشد که به علت قدرت موتور بالا تر و نیروی انتقالی بیشتر از مسیر کلاچ به چرخ است و از برند های اصلی و تولید کننده خود موتور و یا سایر کمپانی های سازنده قطعات تخصصی در بازار موجود می باشد.

 

لنت ترمز موتور سنگین: کمتر کسی است که با لنت ترمز آشنایی نداشته باشد و این واژه لزوما ارتباطی به موتور سوار بودن ندارد زیرا لنت به عنوان یک بخش مصرفی و ایمنی در تمام وسایل نقلیه مشترک است و تمام افراد حداقل یک بار نام آن را شنیده اند. این قطعه که با نام Brake Pad نیز شناخته می شود وظیفه متوقف کردن موتور سیکلت / خودرو را داشته و به مرور بر اثر اصطکاک شدید به پایان عمر مفید خود میرسد و نیاز به تعویض دارد. بسیاری از لنت ها در موتورسیکلت های مختلف از ابعاد استاندارد و مشترکی برخوردار می باشند ولی  متاسفانه در بسیاری از موتورسنگین های حجم بالا محدودیت یافت لنت ترمز مناسب و استاندارد با کیفیت بالا در ایران وجود دارد که برخی جهت تهیه آن نیاز به تحقیق و جستجو در بازار دارند. نظر به جنس خاص تعریف شده برای لنت های تخصصی موتور های ورزشی و مسابقه و همچنین خطرات ناشی از ایمنی مناسب لنت های دست ساز استفاده از چنین قطعات غیر شرکتی و دست سازی با استفاده از مواد اولیه معمول در بازار توصیه نمیشود.

لاستیک: موتور های سنگین به ویژه سبک مسابقه که موتور ریس “Super Bike” نامیده می شوند به تناسب حجم موتور از لاستیک ههای متفاوت با پهنای بیشتری برخوردار هستند که با توجه به قابلیت دستیابی چنین موتور هایی به سرعت های بالای 300 کیلومتر بر ساعت استفاده از لاستیک با مشخصات دقیق و هماهنگ با نوع موتور الزامی و مهم است.

بهترین تولید کنندگان لاستیک موتور سنگین:

  • Michelin
  • Metzeler
  • Continental
  • Pirelli
  • Shinko
  • Dunlop
  • Bridgestone

لازم به ذکر است در موتور های سرعتی باید به کد ها و نشانه های درج شده بر روی دیواره لاستیک که اغلب با حروف انگلیسی هستند حتما توجه داشت زیرا نمی توان تنها به استناد برند لاستیک اقدام به نصب یک لاستیک معمولی شهری از یک تولید کننده مشهور بر روی یک موتور سیکلت برای استفاده در سرعت های بالای 240 کیلومتر بر ساعت نمود. حروف مربوط به سرعت در محدوده 240 و بالاتر  بیشتر W , Z , ZR بوده که در صورت قصد استفاده برای سرعت های بالای 200 کیلومتر بر ساعت باید قبل از خرید بصورت کامل تحقیق شود.

جدول کد های ویژه سرعت:

علائم قابلیت و تحمل سرعت بر روی لاستیک موتور سیکلت
علائم قابلیت و تحمل سرعت بر روی لاستیک موتور سیکلت

 

روغن موتور: روغن موتور به عنوان روان کننده قطعات موتور که در عین حال عمل خنک کاری و تبادل دمایی انجین را نیز انجام میدهد مانند خون در تمام شریان های حیاطی انجین جاری است و عمر وسیله نقلیه به کیفیت و تعویض به موقع آن بستگی دارد. با توجه به طراحی خاص و تخصصی پیشرانه موتور سنگین خصوصا در مدل های جدید نیاز به انتخاب دقیق روغن موتور سازگار با انجین است که در این زمینه هنگام تهیه روغن نوع API و برند های پیشنهادی تولید کننده باید مورد توجه قرار گیرد.

نکته: بر خلاف عرف رایج بسیاری کیلومتر مشابه خودرو را برای تعویض روغن در موتورسیکلت انتخاب می نمایند که این امری اشتباه است زیرا عمر مفید روغن در موتورسیکلت پایین تر بوده و نیاز به تعویض در پیمایش های کمتر دارد.

 

فیلتر روغن و فیلتر هوا: مانند خودرو دو فیلتر  (Air Filter) و (Oil Filter) در زمان معینی با توجه به کیلومتر و همچنین محیط مورد استفاده نیاز به تعویض دارند که می بایست از فیلتر هوا و روغن فابریک استفاده نمود نا به بهترین راندمان برای جلوگیری از نفوذ ذرات به مدار هوا و یا روغن دست یافت.

 

لوازم بدنه: قاب، فلاپ، چراغ، دسته کلاچ، مچی، لاستیک فرمان، پدال، پایه دان، جک، هندل، کیلومتر، سیم کشی، صندلی، راهنما، گلگیر، اگزوز و بسیاری لوازم و قطعات نصب شده بر روی شاسی و بدنه موتورسیکلت به عنوان لوازم یدکی موتور سنگین نیز شناخته می شوند که برخی به مرور دچار فرسودگی و برخی بر اثر تصادف و ضربه نیاز به تعویض دارند که بسته به فراوانی و پشتیبانی قطعات موتورسیکلت مربوطه ممکن است براحتی قابل تهیه باشد ولی در موتور هایی با حجم انجین بالا و مدل سال بروز تهیه این اقلام قدری دشوار است که فروشگاه کالا 100 می تواند بصورت سفارشی و در کمترین زمان ممکن قطعه مورد نظر را برای شما تهیه و تحویل نماید.

 

 

کالا 100، عرضه کننده لوازم یدکی و تجهیزات موتورسواری اصلی و با کیفیت در ایران با نازلترین قیمت و خدمات پس از فروش بلند مدت.

 

خط ویژه مشاوره خرید در واتس اپ / تلگرام:  09367059584

 


 

Kala100 Instagram Page

 


دو عدد موتورسنگین ماکت دوکاتی قرمز و کاوازاکی سبز
خرید ماکت موتور

شما هم ممکن است بپسندید